فرش ایرانی در خانه‌های مدرن !

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از دیرباز نقوش فرش ایران و نگاره‌های تزیینی آن نشانی از اصالت هنر ایرانی بوده و در خانه‌های ایرانی از اجزای اصلی دکوراسیون محسوب می‌شود.
فرش ایرانی در خانه مدرن

خانه‌های مدرن ایرانی با سبک‌های مختلف فرش ایرانی مزین شده و زیبایی فضا را نیز دوچندان کرده است طرح‌های فرش ایرانی به ۸ گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه همراه مجله دلتا طر‌ح‌های فرش ایرانی را بشناسید تا بهترین فرش ایرانی در خانه مدرن را انتخاب کنید.

فرش ایرانی در خانه های مدرن

  •  طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی
    کلیه‌ طرح‌هایی که ملهم از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارات و کاشی‌کاری‌های آن‌ها است در این گروه جای دارند. البته طراحان فرش در برخی از طرح‌های اصلی نقوش این بناها حسب سلیقه‌ خود تغییراتی را وارد نموده‌اند اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملا حفظ گردیده است .
  • طرح‌های اسلیمی
    قالب اصلی این طرح بر مبنای گردش‌های منظم و به‌غایت سنجیده‌ بندهای اسلیمی است. از آن‌جایی که اسلیمی خود دارای انواعی است، با توجه به نوع و شکل آن نیز می‌توان طرح‌های اسلیمی را طبقه‌بندی نمود. معروف‌ترین طرح آن، اسلیمی جهان اژدر است. و حالتی شبیه به فکین اژدها را به وجود می‌آورد، در دکوراسیون مدرن طرح های اسلیمی برای فرش عالی است.

طرح‌های فرش ایرانی

  • طرح‌های بته‌ای(بته جقه)
    کلیه طرح‌های این گروه بر مبنای کاربرد بته جقه است، به انواع و اقسام مختلف به تزیین متن و حاشیه فرش با بته جقه‌ها می‌پردازد. این نوع فرش ایرانی در خانه مدرن بسیار عالی است.
  • طرح‌های هندسی
    همان‌گونه که از نام طرح‌های این گروه پیداست، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه‌دار به وجود می‌آیند.
  • طرح‌های تلفیقی
    طرح‌های این گروه به مرور زمان و با ادغام شدن طرح‌های مختلف بوجود آمده است و ده‌ها و بلکه صدها نوع از آن را می‌توان در میان مناطق مختلف ایران مشاهده کرد. برخی از طرح های فرش ایرانی تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند. اما برخی از آن‌ها ناشی از تلفیق نابه‌هنجار چند طرح بوده‌اند.

انواع طرح های فرش ایرانی

  • طرح‌های درختی
    در طرح‌های این گروه درخت‌های کوچک و بزرگ به ویژه به صورت انفرادی ترکیب اصلی را تشکیل داده‌اند و با اجزای دیگری ترکیب شده‌اند.
  • طرح‌های افشان
    در این طرح کلیه‌ بندها و نگاره‌های فرش پیوستگی و ارتباط کاملی دارند به نحوی که به نظر می‌رسد نقاش از هنگام شروع طرح تا پایان آن قلم از کاغذ بر نداشته و یک ارتباط مداوم بین قسمت‌های مختلف نقش به‌وجود آورده، به عبارت ساده‌تر همان‌گونه که از نام نقوش این گروه پیداست، تمامی گل و برگ‌ها و بندهای موجود در طرح، در متن فرش پراکنده و افشان شده‌اند. طرح‌های افشان اصولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هیچ یک از گل و برگ‌ها قرینه نداشته و اصول قرینه‌نگاری در آن وجود نداشته باشد.
  • طرح‌های شاه عباسی
    اساس کلیه طرح‌های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است. در این طرح‌ها گل‌های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیق آن‌ها با اسلیمی‌ها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ارائه می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون  مطلب “دکوراسیونی برای بلند جلوه دادن سقف کوتاه” را در مجله دکوراسیون دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۳۹۹ در ۳:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…