میمند، روستایی ۱۲ هزارساله در دل صخره‌ها

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استان کرمان یکی از روستاهای حیرت‌انگیز خود را به جهانیان معرفی کرده است. روستای میمند به دلیل قدمت و سبک خانه‌هایش از آن دسته جاذبه‌هایی است که هر چه درباره‌اش بگوییم، کم است.
روستای میمند

روستای میمند در شهر بابک استان کرمان و در ارتفاع ۲۲۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا به دلیل وجود صخره‌های زیاد در کوه‌هایش که به دست انسان‌ها کنده شده‌اند، به روستای دست‌کند میمند نیز شهرت دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این روستای خارق‌العاده آشنا شوید.

تاریخچه روستای میمند

بیست سال پیش باستان‌شناسان، عمر این روستا را ۱۲ هزار سال تخمین زدند. آن‌ها برخی نقوش و سفال‌ها را مربوط به شش تا ده هزار سال قبل دانسته‌اند. چیزی که در این روستا بسیار جالب توجه است استحکامات دفاعی این منطقه است. همین توانمندی دفاعی بر اساس سبک ساخت روستا سبب شده تا میمند در طول تاریخ از حملات جدی دشمنان در امان بماند.

این‌که روستای میمند به دست کدام مردم و از چه قومی کنده شده است را هنوز هیچ‌کس نمی‌داند. حتی مشخص نیست که علت این نوع خانه‌سازی در دل صخره‌ها چه بوده است. با این وجود این روستا یکی از شگفت‌انگیزترین مقاصد ایرانگردی به شمار می‌رود. اگر به مکان‌های گردشگری شگفت‌انگیز علاقه دارید به مطلب روستایی عجیب بدون تولد نوزاد سر بزنید.

روستای میمند

چه چیزهایی در میمند می‌بینیم؟

آن‌چه در میمند بسیار جلب توجه می‌کند، ساختار و شکل خانه‌ها است. خانه‌ها را در دل کوه‌ها و صخره‌ها کنده‌اند، بدون آن‌که به خاک و آب و خشت و آجر احتیاج داشته باشند.

در هر اتاق یک طاقچه کنده شده تا روی آن وسایل مختلف گذاشته شود. در این نوع معماری نام خانه‌ها را کیچه می‌گویند. کیچه‌ها از یک تا چند اتاق تشکیل شده‌اند و دارای اصطبل هستند. هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که اتاق‌ها به آن وصل می‌شوند. جالب است بدانید وجود آتش و تهیه غذا در اتاق موجب عایق‌بندی آن‌ها شده و این امر عمر اتاق‌ها را بیشتر کرده است.

روستای میمند کرمان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با زیبایی‌های ایران به مطلب حوض سلطان، بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران سر بزنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۳۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۳۹۹ در ۵:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…