کهکشانی در حال مرگ!

۱۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این کهکشان در فاصله‌ ۹ میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته و با توجه به سن حدود ۱۳٫۸ میلیارد ساله‌ کیهان، زمانی که جهان حدود ۴٫۳ میلیارد سال سن داشته، وجود داشته است.
کهکشان در حال مرگ

ستاره‌شناسان برای نخستین بار موفق شدند با استفاده از آرایه‌ میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی، کهکشان در حال مرگ را رصد کنند. فرآیندی که سرانجام برای کهکشان راه شیری هم رخ خواهد داد. با مجله دلتا همراه باشید.

کهکشان راه شیری

 

دانشمندان یک کهکشان در حال مرگ را رصد کردند!

یک کهکشان، شامل میلیاردها ستاره و منظومه است که توسط نیروی گرانش در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما حتی کهکشان‌ها هم می‌میرند. پس از آن‌که تمام گاز و گردوغبار شکل‌دهنده‌ ستاره‌ها پایان می‌یابد و همه‌ ستاره‌های آن به‌طور کامل می‌سوزند، مرگ آن فرا می‌رسد. چیزی که برای کهکشان راه شیری هم روی خواهد داد.

ستاره‌شناسان تاکنون هرگز فرا رسیدن زمان مرگ یک کهکشان دوردست را رصد نکرده بودند. اما مشاهده‌ اخیر توسط آرایه‌ میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) برای نخستین بار تصویری از نزدیک بودن مرگ یک کهکشان عظیم را آشکار کرد. این یافته‌ها که طی مقاله‌ای در نشریه‌ Nature Astronomy منتشر شده، به درک منجمان از چگونگی تکامل کهکشان‌ها در طول زمان تا هنگام مرگ کمک می‌کند.

دانشمندان به طور کاملا تصادفی روی این کهکشان در حال مرگ تمرکز کردند. آن‌ها هنگامی که حدود ۱۰۰ کهکشان دوردست را رصد می‌کردند، متوجه چیزی غیرعادی درباره‌ کهکشان ID2299 شدند. اگرچه مجموعه تلسکوپ آلما تنها برای چند دقیقه یک نگاه مختصر به کهکشان ID2299 داشت، اما پژوهشگران توانستند متوجه دنباله‌ گازی خروجی از این کهکشان شوند.

علت مرگ کهکشان

هرچند پژوهشگران از علت اصلی مرگ این کهکشان مطمئن نیستند اما معتقدند که مرگ نابهنگام آن بر اثر برخورد دو کهکشانی به‌وجود آمده که طی ادغام با یکدیگر ID2299 را تشکیل داده‌اند. نشانه‌ آشکار این موضوع «دم جزر و مدی» است. این دم یک جریان کشیده از ستارگان و گازهای کهکشانی است که پس از برخورد دو کهکشان به یکدیگر و تشکیل یک کهکشان ادغام شده، به بیرون گسترش می‌یابد.

یکی از مطالب جالب دانستنی درباره مرگ کهکشان‌ها است. دانشمندان پیش از این بیان می‌کردند که دم‌های جزر و مدی از فرآیندهای تشکیل ستاره و فعالیت سیاهچاله‌ها در مرکز کهکشان ایجاد می‌شوند، اما مشاهدات اخیر از کهکشان ID2299 نشان می‌دهد که این دنباله‌های گازی می‌توانند نتیجه‌ ادغام کهکشانی هم باشند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «کهکشان سیگار کجاست؟»  را مطالعه کنید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    خوب است نظرخاصی ندارم

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    • نسرین میرزایی

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      ممنون

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…