رودخانه های مریخ چگونه بوده‌اند؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققین علوم سیاره‌‌ای با استفاده از داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ متعلق به ناسا، توانسته‌اند نقشه‌ای شامل ۸ تریلیون پیکسل از سیستم رودخانه های مریخ تهیه کنند.
36380586 588157491568142 8503408472912560128 n رودخانه های مریخ چگونه بوده‌اند؟

مریخ در زمان‌های گذشته دنیایی مرطوب بوده و محققین توانسته‌اند شواهد مربوط به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی را روی آن کشف کنند. برجستگی‌های ناشی از رودخانه‌های مریخ متعلق به ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش هستند. در آن زمان رودخانه‌ها رسوبات فراوانی را در بستر خود باقی گذاشته‌اند که درون برجستگی‌های رودخانه‌ها می‌توان این رسوبات را نیز مشاهده کرد. در طول سالیان متمادی، این رسوبات در کانال‌های آبی تجمع کرده‌اند و آثار وجود رودخانه‌ها کمتر هویدا است. این برجستگی‌ها فقط در نیمکره‌ جنوبی مریخ وجود دارند. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی دلتا درباره این رودخانه‌ها می‌خوانید.

رودخانه های مریخ چگونه بوده‌اند؟

ربات‌ها و مدارگرهایی که به سیاره مریخ ارسال شده‌اند، دانستنی جدیدی را درباره سیاره سرخ در اختیار ما قرار داده است.

دکتر «جی دیکسون» از دانشگاه کلتک، می‌گوید: «این برجستگی‌ها به احتمال زیاد در گذشته روی همه‌ سطح مریخ وجود داشته‌، ولی فرآیندهایی که در ادامه روی این سیاره رخ داده‌، باعث دفن شدن یا فرسایش علایم وجود آن‌ها در دیگر مناطق سیاره شده است. نیمکره‌ شمالی مریخ بسیار صاف بوده که می‌توان دلیل آن ‌را پوشیده شدن سطح آن به‌وسیله‌ جریان سنگ‌های مذاب دانست. علاوه بر این، نیمکره‌ جنوبی مریخ یکی از مسطح‌ترین مناطق موجود در کل سیاره‌های منظومه‌ شمسی است.»

مسطح بودن بیش از حد نیمکره‌ جنوبی مریخ شرایط را برای ته‌نشینی رسوبات فراهم کرده است و به این ترتیب، شواهد مورد مطالعه‌ کنونی ایجاد شده‌. در نقشه‌ سیستم رودخانه‌های جدیدی که محققین تهیه کرده‌اند، ۱۸ برجستگی جدید مربوط به رودخانه‌های مریخ وجود دارد. بررسی دقیق‌تر نقشه‌ جدید، نشان داده است که برخی از برجستگی‌هایی که در گذشته کشف شده بودند، مربوط به رودخانه‌ها نیستند و احتمالاً توسط جریان سنگ‌های مذاب و یخچال‌های طبیعی ایجاد شده‌اند.

به کمک این نقشه اکنون ما درک بهتری از توزیع رودخانه‌های باستانی روی مریخ داریم و کاوش‌های آینده می‌توانند از این اطلاعات برای بررسی شرایط سطح‌شناسی و آب و هوایی مریخ در گذشته استفاده کنند. یکی از بزرگ‌ترین کشفیاتی که در ۲۰ سال گذشته انجام شده، وجود رسوبات بر روی مریخ است. به کمک اطلاعات جدید می‌توانیم نه تنها مریخ را بهتر بشناسیم، بلکه نحوه‌ تکامل سیارات را نیز بهتر درک کنیم.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «بزرگترین دره منظومه شمسی» را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. فرهادحیدری

    ۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۳۳ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید‌

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۳۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…