آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتایج مطالعات مختلف، مقالات پژوهشی و یافته‌های تربیتی نشان می‌دهد که تکنولوژی ما را مضطرب‌تر می‌کند.
شبکه های اجتماعی

نقش تکنولوژی و شبکه های اجتماعی در زندگی امروزه حیاتی است؛ اما با این حال فناوری موجب افزایش اضطراب ما می‌شود؛ پرسش این است که دقیقا چطور؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

تکنولوژی موجب انزوا یا ایزوله شدن انسان می‌‌شود

تکنولوژی ما را از عدم قطعیت‌های کوچک جدا می‌کند؛ ولی نسبت به تردیدهای بزرگ‌تر آسیب‌پذیرتر می‌کند. این تردید ریشه‌ اضطراب است: چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد؟ آن‌ها در مورد من چه فکری می‌کنند؟ اگر این اتفاق بد بیفتد، چه خواهد شد؟

تکنولوژی این تردیدها را از ما دور می‌کند. با گوشی‌های هوشمند می‌توانیم دنیای خودمان را کنترل کنیم. شاید تصور کنید دور ریختن تردیدها موجب اضطراب کمتر ما خواهد شد. اما در واقع تکنولوژی با دادن این قطعیت‌های کوچک، فرصت تجربه کردن موقعیت‌های شک و تردید را از ما گرفته است.

تکنولوژی امکان دوری از مردم را فراهم می‌کند

تکنولوژی، زندگی ما را ساده‌تر و راحت‌تر می‌کند؛ اما تکنولوژی به ما امکان اجتناب از مردم را نیز می‌دهد. زمانی که از مردم دوری می‌کنیم، اعتمادبه‌نفس ما پایین می‌آید و بنابراین این موجب دوری گزیدن بیشتر ما خواهد شد. اما این فقط اجتناب از مردم نیست؛ این اجتناب از احساسات ناراحت‌کننده‌ای است که در اثر تعامل با دیگران پیش می‌آید.

ارتباط مبتنی بر صفحه‌ نمایش واقعا با ارتباط رو در رو فرق دارد

ارتباط روی صفحه‌ نمایش به ما امکان نوشتن و ویرایش کردن و کامل کردن متن می‌دهد؛ درحالی‌که ارتباط رو در رو در زمان واقعی اتفاق می‌افتد. وقتی ما در شبکه های اجتماعی عادت کرده‌ایم زمانی برای فکر کردن داشته باشیم که چه می‌خواهیم بگوییم، انجام این کار به‌صورت رو در رو سخت‌تر خواهد شد و البته چون تجربه‌ کمی در این زمینه خواهیم داشت، دچار حالت نامطمئنی و اضطراب خواهیم شد.

ارتباط شبکه های اجتماعی و افسردگی

مورد قضاوت قرار گرفتن در رسانه‌های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی ، لایک‌ها و  شمارش می‌شوند و هر کس می‌تواند کامنت‌ها را ببیند. برای نوجوانان و افراد جوان که هویتشان در حال شکل‌گیری است، مدیریت رسانه‌ اجتماعی همچون یک بحران اجتماعی است. توانایی مدیریت و کنترل آنچه روی صفحات اجتماعی نمایش داده می‌شود، موجب کاهش اضطراب در کوتاه‌مدت می‌شود. اما در طولانی‌مدت تمام این مدیریت احساسات که در فیلتر کردن و برنامه‌ریزی کردن خود به کار برده‌ایم باعث می‌شود بیش از آنچه یک انسان حقیقی باشیم، یک برند تجاری شویم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دانستنی‌هایی شگفت‌انگیز درباره ناخن‌ها! را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۴۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  7. پریسا

    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در ۳:۴۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۳۹۹ در ۳:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…