روستای لیقوان تبریز؛ پایتخت پنیر ایران

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مکان‌های بی‌نظیر و تماشایی استان آذربایجان شرقی، روستای لیقوان است که همه آن را با پنیر معروفش، پنیر لیقوان می‌شناسند. این روستا، از جمله روستاهای پلکانی آذربایجان شرقی است که در ۳۶ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.
روستای لیقوان

در استان آذربایجان شرقی، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری وجود دارد. از جمله دیدنی‌های این استان، روستاهای آن است که با معماری خاص خود به‌عنوان مقاصد گردشگری و پرطرفدار این منطقه مطرح هستند. روستاهای شگفت‌انگیزی چون «کندوان»، «حیله‌ور» و «لیقوان» از جمله آن‌ها است. لیقوان روستایی تاریخی و پلکانی است که به‌دلیل تولید پنیر لیقوان معروف است. در این مقاله از مجله دلتا، قصد داریم تا شما را با این مکان دیدنی در حوالی تبریز آشنا کنیم.

روستای لیقوان کجاست؟

این روستا در دره‌ای باصفا و در دامنه‌ کوه‌ سهند جای گرفته است و همواره تحت تأثیر اقلیم سردسیری سهند قرار دارد. سراسر دره لیقوان تا سهند را گدازه‌های آتشفشانی پوشانده و آب‌وهوای آن در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها معتدل، مطبوع و بی‌نظیر است. همین آب‌وهوای عالی، دامنه‌های زیبا و بکر و ارتفاعات سهند و همچنین مراتع، چمنزارها و گلزارهای زیبا موجب شده که این منطقه تبدیل به یکی از مقاصد ایرانگردی شود و در آن امکاناتی برای بازی‌های زمستانی، کوه‌نوردی و ماهی‌گیری احداث شده است.

روستای لیقوان تبریز

چرا به این روستا، لیقوان می‌گویند؟

در گذشته نام این روستا «وان» بوده است که به مرور زمان به «لوان» و بعدها به لیقوان تغییر کرده است. در زبان محلی مردمان این منطقه به لیقوان «لوان» یا «لیوان» گفته می‌شود و به معنی آب‌های گرمی است که از د‌‌‌‌امنه‌ سهند‌‌‌‌ و از آثار آتشفشانی جاری می‌شوند.

لیقوان، دره بهشت

لیقوان، روستایی تاریخی با معماری پلکانی است که به خاطر داشتن طبیعت زیبا و چشم‌نواز و آب‌وهوای دل‌پذیر، لقب دره‌ بهشت را به خود گرفته است. از دلایلی که لیقوان به‌صورت پلکانی شکل گرفته است، اهمیت زمین‌های کشاورزی است بنابراین خانه‌ها را روی صخره‌ها ساخته‌اند. معروفیت این روستا بیشتر به‌دلیل داشتن یکی از پنیرهای خوش‌مزه‌ ایران یعنی پنیر لیقوان است. اما در این روستا جاذبه‌ های توریستی دیگری نیز وجود دارد که شما را تشویق به سفر به این منطقه می‌کند.

روستای لیقوان، دره بهشت

پیشنهاد مطالعه: “مازوت، خطر جدید پایتخت!” را در مجله سلامتی دلتا بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۲۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…