محله جلفای اصفهان؛ اروپا را در نصف جهان ببینید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جلفا نام محله‌ای در استان اصفهان است که ارمنی‌ها در آن اقامت دارند. تاریخچه شنیدنی و تصاویر جذاب محله جلفای اصفهان قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
محله جلفا

اگر تمایل دارید برای گشت‌وگذار به یکی از کشورهای غربی سفر کنید، اما وقت و بودجه کافی را در اختیار ندارید، کافی است سری به محله جلفا در استان اصفهان بزنید. محله جلفای اصفهان با معماری و بافت بسیار قدیمی اما دست‌نخورده و زیبا به یکی از مشهورترین و مهم‌ترین محلات اصفهان تبدیل شده است. جلفای اصفهان محل زندگی مسیحی‌‌های شهر با هر گرایشی بوده و حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه عباس صفوی، ارمنی‌های اصفهان از کنار رود ارس تا زاینده رود کوچ کرده و در این محل ساکن شدند. همراه ما در مجله دلتا باشید.

محله جلفای اصفهان کجاست؟

اگر تمایل دارید با شیوه زندگی مردم اروپا و به طور کلی غرب کشور آشنا شوید، اصلا لازم نیست به کشورهای خارجی سفر کنید، زیرا جلفای اصفهان به زیبایی هر چه تمام‌تر شما را به اروپا سوق می‌دهد. وجود کافه‌های دنج با موسیقی سبک غرب و صندلی‌های به هم چسبیده چوبی شما را وادار می‌کند که حداقل برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان شربت، چند لحظه را در آنجا سپری کنید. جالب است بدانید که در خیابان باریک جلفا، به ندرت ماشین رد می‌‌شود و اگر هم ماشینی را در این خیابان مشاهده کنید، بسیار آرام و با مراقبت کامل از کنار شهروندان می‌گذرد.

محله جلفا در اصفهان

کلیساهای جلفا

اگر جلفا را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردید، سری به کلیساها بزنید. کلیساها، اولین بناهایی بودند که پس از خانه‌ها در محله جلفای اصفهان ساخته شدند. در محله جلفای اصفهان ۱۱ کلیسای تاریخی و قدیمی وجود دارد که اولین و مهم‌ترین آن کلیسای وانک است و پس از آن کلیساهای بیت لحم و سرکیس هم ساخته شدند. طرح کلیساهای جلفای اصفهان برخلاف کلیساهایی که در اروپا مشاهده می‌شود، بسیار سنتی بوده و مصالح به کار رفته در آن خشت و خاک هستند تا بتوانند به گونه‌ای وجود خود را در استان اصفهان تثبیت کنند.

معماری و بناهای جلفای نو اصفهان

اولین کاری که مردم جلفای قدیم پس از مهاجرت به اصفهان انجام دادند، ساخت خانه بود. مصالح ساختمانی که به طور عمده برای ساخت خانه‌ها در جلفای قدیم به کار برده می‌شد، به دلیل کوهستانی بودن اصفهان، سنگ‌های تراش خورده در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت بود. امروزه بیشتر بافت باقی‌مانده از جلفای نو و معماری‌های آن در محله سنگ‌تراش‌ها به چشم می‌خورد. نکته جالبی که در مورد محله جلفا وجود دارد، هم‌نشینی ادیان مختلف در کنار هم است و وجود کلیسا، دیر، آتشکده و مسجد در کنار هم به خوبی این مسئله را ثابت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: “چند نکته‌ برای ست کردن لباس مجلسی!” را در مجله مد دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    دقیقاً کجاست‌این‌محله‌؟

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…