بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه آرمان – کاهش مجدد قیمت مسکن

در حالی که کارشناسان بازار مسکن ادامه وضعیت رونق این بازار در ماه‌های پیش رو را پیش‌بینی می‌کردند، نوسان ناگهانی نرخ ارز معادلات بازار مسکن را دگرگون کرده و سبب کاهش مجدد قیمت آن شد.

به‌گزارش مهر، همزمان با کاهش یک‌باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت‌ها نیز به‌طور ناگهانی فروکش کرده است.

این در حالی است که در ماه‌های تیر و مرداد تابستان امسال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۵‌درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

روند کاهش معاملات در شهریور آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت‌ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

کارشناسان معتقدند روند بهبود بازار مسکن طی روزها و ماه‌های آتی نیز ادامه می‌یابد. مهم‌ترین دلیل آن افزایش شمار ثبت‌نام‌کنندگان و افتتاح‌کنندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم در یک سال قبل و ورود تدریجی آنها به بازار خرید و فروش مسکن است.

البته بر اساس اعلام یکی از مدیران بانکی، تهرانی‌ها، بیشتر از تسهیلات صندوق ممتاز این بانک (تسهیلات مسکن از محل اوراق تسهیلات) استفاده می‌کنند.

صندوق یکم عمدتا در معاملات مسکن سایر شهرها اثرگذار بوده است. همچنین از سوی دیگر میزان معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازار سرمایه در هفته‌های گذشته با کاهش روبه‌رو شد که همین موضوع کم‌شدن قیمت اوراق تسهیلات را در پی داشت.

دنیای اقتصاد- ارزان‌ترین و گران‌ترین آپارتمان‌های تهران تا نیمه مهر

بازار مسکن تحت تاثیر همزمانی نیمه اول مهر با دهه اول محرم و کاهش مراجعه متقاضیان به بنگاه‌های املاک قدری از تب و تاب تابستانی فاصله گرفته است. هر چند انتظار بنگاه‌های املاک این است که این وضعیت در نیمه دوم مهر بهبود پیدا کند.

طبق داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران شمار معاملات آپارتمان مسکونی که در نیمه اول مهر انجام و در سامانه ثبت شده است به ۱۰۰۰ فقره می‌رسد.

این آمار البته با واقعیت فاصله دارد؛ چراکه بسیاری از مشاوران املاک با چند روز فاصله، معاملات صورت گرفته و مبایعه‌نامه‌ها را در سامانه ثبت می‌کنند.

با این وجود بر اساس همین آمار موقت و غیرقطعی، دو گروه از معاملات سهم بسیار اندکی داشته است. نخست ارزان‌ترین آپارتمان‌ها به بهای هر مترمربع حداکثر ۲ میلیون تومان است که در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۷ و ۱۸ تعداد بیشتری از آنها قابل جست‌وجو است.

اگرچه ارزان‌ترین آپارتمان‌های تهران که در نیمه اول مهر معامله شده در محله‌های مختلفی همچون هاشمی، فیروزآباد، سلسبیل، تیموری، بریانک، شمشیری، خاوران، آذری، افسریه، هاشم‌آباد، یافت‌آباد، مولوی و تولیددارو قرار دارد؛ اما صرفا در برخی از این محلات می‌توان در این بازه قیمتی آپارتمان نوساز معامله کرد. درمقابل ،گران‌ترین محله‌های تهران نیز به سه منطقه شمالی یک، دو و سه تعلق دارد.

هفته نامه پیام ساختمان –  خانه‌های گران تهران

آخرین گزارش های مرکز آمار نشان می دهد که در سطح کشور چیزی نزدیک به ۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و خانه دوم وجود دارد.

از سوی دیگر در حالی که به ازای ۲۴ میلیون خانوار، ۲۷ میلیون خانه وجود دارد؛ اما هنوز تقاضای قابل توجهی در بازار مسکن بی پاسخ مانده و ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.

این آمارها نشانگر یک بی عدالتی شهری هستند؛ به طوری که بررسی های وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد؛ تفاوت قیمت مسکن در بالا و پایین شهر به حداقل به ۵ برابر می رسد و عدم قدرت خرید مردم باعث خالی ماندن خانه های لوکس شده است و تنها در منطقه یک تهران ۳۵ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه است و به دلیل قیمت بالا، مشتری ندارد.

تعبیر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از این شرایط مسکن در کشور یک انحراف گسترده از تعادل است که ادامه این روند در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بحران آفرین خواهد بود.

طبق گفته کارشناسان و تایید مسئولان اقتصادی و مسکنی کشور، امسال هر چند که واحدهای کم متراژ و متناسب با قدرت خرید دهک های متوسط به رونق نسبی خواهند رسید اما بازار خانه های لوکس همچنان در رکود خواهد بود.

روزنامه شهر وند- کاهش دوباره قیمت مسکن

همزمان با کاهش یک‌باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت‌ها نیز به‌طور ناگهانی فروکش کرده است.

این درحالی است که در ماه‌های تیر و مرداد امسال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۵‌درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته بودیم؛ ولی روند کاهش معاملات در شهریور‌ماه آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت‌ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

فعالان بازار معتقدند بازار در روزهای آینده پرفروش‌تر خواهد شد که مهم ترین دلیل آن افزایش شمار ثبت‌نام‌کنندگان و افتتاح‌کنندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم در یک‌سال قبل و ورود تدریجی آنها به بازار خرید و فروش مسکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…