چاهکوه، تنگه‌ای در دل قشم

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قشم نه‌تنها بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران، بلکه بزرگ‌ترین جزیره‌ خلیج فارس است؛ بد نیست بدانید دومین جزیره‌ خلیج فارس که 2.5 برابر از قشم کوچک‌تر است، بحرین نام دارد؛ کشور بحرین!
تنگه چاهکوه

خیلی عجیب نیست که ما از داشته‌های خود غافل باشیم؛ اما در این چند ساله، به‌همت تغییرهای نسلی و تکنولوژیکی، بهبودهایی در این زمینه‌ در حال شکل‌گیری است. یکی از این موارد، تنگه‌ چاهکوه در جزیره‌ قشم است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

در این میان، جنگل حرا، غار خوربس، دره‌ ستارگان و غار نمکی به‌همراه جزیره‌های پیرامونی هنگام و هرمز، بیشتر شناخته شده‌اند؛ هرچند که مسیر دسترسی به غار نمکی همچنان دشوار است؛ اما چاهکوه، یکی دیگر از ویژگی‌های خاص قشم است که در تبلیغات پیش از این، به هر دلیل، کمتر حضور داشته اما رفته رفته، به ویژه توسط راننده‌های محلی که به حمل گردشگران می‌پردازند، مقصد بسیاری از مسافران ایرانگردی شده است.

تنگه چاهکوه قشمتنگه‌ چاهکوه حاصل فرسایش‌های آبی و بادی است. نمونه‌ این تنگه را در آریزونای آمریکا می‌بینیم؛ هرچند که گفته می‌شود در برخی از دیگر کشورها هم نمونه‌ آن وجود دارد. دیواره‌ها و کف تنگه از سنگ‌های رسوبی و آهکی تشکیل شده‌اند که با ایجاد حفره‌ها و شکل‌های هندسی غیرمنظم، زیبایی خیره‌کننده و قابل توجهی به‌وجود آورده‌اند.

ابتدای تنگه وسیع است اما رفته رفته آن‌قدر تنگ می‌شود که به زیر نیم متر می‌رسد و عبور از آن دشوار می‌شود. ارتفاع چند ده متری دیواره‌ها موجب می‌شود در زمان خلوتی روز که صدای زوزه‌ باد نیز در آن می‌پیچد و نیز شب‌هنگام که ستاره‌ها در سقف دره خودنمایی می‌کنند، زیبایی وهم‌ناک اما دل‌انگیزی به خود بگیرد. در کف دره نیز شیارهای حاصل از عبور آب که گاه بسیار تنگ هستند، توجه‌برانگیزند.

تنگه چاهکوه، آریزونای ایران

وجه تسمیه دره‌ چاهکوه که در مجاورت روستای چاهی قرار دارد، به چاه‌های کم‌ارتفاعی برمی‌گردد که در ابتدای ورودی تنگه، توسط مردم محلی و برای ذخیره‌ آب شیرین باران احداث شده‌اند. چرا که شکل‌گیری تنگه را بیشتر به‌خاطر باران‌های سیل‌آسا می‌دانند که موجب می‌شود آب شیرین باران در فضای تنگی هدایت شده، به‌سمت خروجی وسیع دره پیش برود. آب شیرین در این منطقه، بسیار باارزش بوده است. اگر در سفر به قشم، دره‌ ستارگان را زیبا می‌پندارید، تجربه چاهکوه را اصلا از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: “طرز تهیه پیتزا رولی پپرونی” را در مجله آشپزی دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۳۹۹ در ۳:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…