دریاچه پریشان کجاست؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دریاچه پریشان کازرون بزرگ ترين دریاچه آب شیرین کشور است که متأسفانه به علت خشک سالی و برداشت بی رویه آب به وسیله کشاورزان در حال خشک شدن است، ولی احیای آن باعث احیای زندگی مي‌شود.
دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یا فامور یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. اسم این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و قسمتی هم از منابع زیرزمینی تامین می‎شود. با مجله دلتا همراه باشید.

دریاچه پریشان در ۳ کیلومترى روستاى ایازآباد که در ۱۲ کیلومترى کازرون قرار دارد، ایجاد شده است. دور تا دور این دریاچه را کوه‌ها احاطه نموده‌اند.آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تامین می‌شود. دریاچه پریشان کازرون، این جاذبه زیبا برای ایرانگردی، در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است.

دریاچه پریشان در کازرون

اکوسیستم دریاچه پریشان

این دریاچه از جمله اکوسیستم‌های پایداری است که میلیون‌ها سال وضعیت خود را حفظ کرده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی مانند ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور است. همچنین این دریاچه محل زندگی گونه‌های کمیابی از پرندگانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره است.

اکوسیستم دریاچه پریشان

پیشنهاد مطالعه: “زیبایی‌های استان گیلان در بهار” را در بخش ویدیو مجله دلتا مشاهده کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۳۹۹ در ۶:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…