مرموزترین گورستان ایران را بشناسید!

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در استان مازندران و در شهر بهشهر، در روستای سفیدچاه، گورستانی در انتظار شماست که بسیار پر رمز و راز است. این گورستان به نام خود روستا خوانده می‌شود و به گورستان سپید نیز معروف است که عده ای عقیده دارند وجود خاک سپید دلیل انتخاب این اسم بوده است.
قبرستان سفیدچاه

مکان‌های مرموز و ترسناک همیشه گردشگران خاصی را به خود جذب می‌کنند، مخصوصا اگر داستانی هیجان‌انگیز پشت آن‌ها باشد، به راحتی می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت خود بکشانند. در بخش ایرانگردی مجله دلتا امروز، ما شما را با یکی از مرموزترین و در عین حال ترسناک‌ترین مکان‌های ایران آشنا می‌کنیم: قبرستان سفیدچاه در استان مازندران!

قبرستان سفیدچاه مازندران

گورستان سفیدچاه مربوط به زمان تیموریان است و حتی به عنوان اولین گورستان ایران نیز شناخته می‌شود. در این روستا رسم بر این بود که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آن‌ها حکاکی می‌کردند. در این منطقه کسی را پیدا نمی‌کنید که از داستان‌های شگفت‌انگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد. مردم گلوگاه از ۵۰ پارچه آبادی دور و اطراف، مرده‌های خود را به این گورستان می‌آورند،  چرا که معتقدند خاک سفید اینجا مردگانشان را نمی‌پوساند.

قبرستان سفیدچاه اولین گورستان ایران

از اعتقادات جالب اهالی این روستا این است که اگر در این قبرستان دفن شوند جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا بر اثر فشار قبر جسد هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار بوده و اجساد در این گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به انواع دیگر خاک تجزیه می‌شوند که البته در سالم ماندن جسد نقش سنگ لحد و جنسش و نوع قرار دادنش هم بی‌تأثیر نیست و شاید به همین دلیل جاودانه ماندن اجساد بوده که افراد مهم و سرشناس اطراف را در این قبرستان دفن می‌کردند. در این قبرستان از تخته سنگ‌های کوه‌های اطراف برای سنگ لحد استفاده می‌شود ولی در باقی قبرستان‌ها از تخته چوبی استفاده می‌شود که خیلی زودتر از سنگ تجزیه خواهد شد. علت نام‌گذاری این قبرستان به سفیدچاه هم رنگ خاک سفیدش است که ناشی از آهک بسیار آن است. این داستان‌ برای کسانی که مکان‌های مرموز برایشان جذاب است، به مقصد گردشگری تبدیل شده.

پیشنهاد مطالعه:با مطلب “قبرستان جن ها در چابهار!” در مجله گردشگری دلتا آشنا شوید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۰۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۳۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۵۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…