برای دل‌درد مسکن نخورید

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای دل‌درد مسکن نخورید. پزشکان توصیه می‌کنند وقتی در ناحیه‌ی شکم دچار درد می‌شوید، به هیچ‌وجه درد را تسکین ندهید. چرا که محل درد در تشخیص نوع بیماری، اهمیت فراوانی دارد. در این مطلب با انواع دل‌درد و منشا آن آشنا می‌شوید.

آپاندیس

آپاندیس یک زائده‌ی کوچک در انتهای روده‌ی بزرگ است که وظیفه‌ دارد از بدن دفاع کند. به عبارتی دیگر، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. وجود آپاندیس در بدن بزرگسالان ضرورتی ندارد و در صورت بروز مشکل، باید جراحی شود. اگر آپاندیس مسدود شود، باکتری‌های موجود در آن تکثیر می‌شوند و ورم و چرک ایجاد می‌کنند. در این حالت تنها راه درمان آپاندیس، عمل جراحی است که باید بدون فوت وقت انجام شود.

محل درد

دردی که در اثر آپاندیس ایجاد می‌شود، معمولا در سمت راست زیر شکم بروز می‌کند. اما ممکن است تنها همین یک نقطه را درگیر نکند و در اطراف ناف و حتی در همه‌ی شکم درد بپیچد. کسی که دچار این درد می‌شود، به‌هیچ‌وجه نباید زمان را از دست بدهد. چون آپاندیس جزو بیماری‌های خطرناک است و احتمال ترکیدن آن وجود دارد. اگر آپاندیس بترکد، عفونت درون آن وارد بدن می شود و خطر مرگ فرد را تهدید می‌کند.

دردهای شکمی

زخم معده و زخم اثنی‌عشر

زخم معده و زخم اثنی عشر معمولا ابتدا کم است، اما به‌مرور زمان شدت می‌گیرد. درد زخم معده و اثنی‌عشر به این دلیل که به قلب هم می‌زند و حالتی شبیه تیر کشیدن قلب دارد، ممکن است با ناراحتی قلبی اشتباه گرفته شود. وقتی فرد احساس گرسنگی می‌کند، دردش تشدید می‌شود. این بیماری گرچه خوش‌خیم و قابل درمان است؛ ولی بهتر است پروسه‌ی درمان، زودتر و پیش از وخیم یا مزمن شدن شروع شود.

محل درد
دردی که زخم معده و زخم اثنی‌عشر ایجاد می‌کند، معمولا در قسمت بالای ناف و زیر قفسه‌ی سینه بروز پیدا می‌کند. این درد گاهی هم به زیر جناغ سینه می‌رود یا در ناحیه‌ی پشت و کمر منتشر می‌شود. در بعضی موارد درد مربوط به کتف هم ناشی از زخم معده است؛ احتمال دارد درد زخم اثنی‌عشر و معده به کتف و حتی به قلب هم بزند.

دردهای شکمی

کولیت

بیماری کولیت یک نوع التهاب روده است که به‌ویژه در روده‌ی بزرگ پدید می‌آید. هنوز علت ابتلا به کولیت مشخص نشده است. ولی استرس و سبک زندگی غلط، می‌تواند آن را تشدید کند. گاهی اسهال و گاهی یبوست کولیت را همراهی می‌کنند و فرد بعد از عمل دفع، درد کمتری را احساس می‌کند. کولیت با حرکات روده در ارتباط مستقیم قرار دارد و با هرحرکت آن، درد تشدید می‌شود.

محل درد

درد کولیت اغلب در سراسر شکم پخش می‌شود. ولی گاهی به کمر هم می‌زند. همچنین بعضی از افراد مبتلا به این ناراحتی روده، از سردرد هم شکایت می‌کنند. کولیت با دارو کنترل و با اصلاح سبک زندگی درمان می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است که درد کولیت به‌موقع تشخیص داده شود و هر چه سریع‌تر توسط پزشک متخصص تخت کنترل دارویی قرار بگیرد؛ چراکه در غیر این صورت می‌تواند به مرگ منجر شود.

دردهای شکمی

انسداد روده

وقتی حرکت محتویات روده به هر علتی متوقف شود و فرد قادر به انجام عمل دفع (مدفوع یا گاز) نباشد، انسداد روده رخ داده است. این بیماری خطرناک ممکن است در روده‌ی بزرگ و کوچک اتفاق بیفتد که در هر دو حالت باید بلافاصله درمان شود؛ در غیر این صورت خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

محل درد

درد ناشی از انسداد روده، بسیار شدید است و باعث ناراحتی فوق‌العاده‌ی بیمار می‌شود. وقتی انسداد روده ایجاد می‌شود، جدار شکم سفت می‌شود و ممکن است درد آن حتی در ناحیه‌ی پشت و کمر هم پخش شود. اما محل اصلی درد، تمام قسمت‌های شکم است. احتمال دارد این درد با تب و لرز و استفراغ همراه شود. به هر حال بیمار باید فورا تحت معالجعه قرار بگیرد. چون با وجود انسداد روده، خطر مرگ او را تهدید می‌کند.

کیست

کیست‌ ساده، فضایی در تخمدان است که داخل آن مایعی جریان دارد. این یک بیماری خوش‌خیم زنانه است که با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری درمان می‌شود. با انجام معاینات لگنی توسط پزشک، می‌توان کیست را تشخیص داد. ضمن اینکه سونوگرافی عمل تشخیص را راحت‌تر می‌کند. مهم‌ترین نشانه‌ی ابتلا به کیست، اختلالات قاعدگی است. ولی اغلب افرادی که دچار کیست تخمدان می‌شوند، دردهای شکمی را هم تجربه می‌کنند.

محل درد

کیست تخمدان یکی از ناراحتی‌های شایع خانم‌ها به‌شمار می‌رود و اغلب آن را تجربه می‌کنند. گاهی تخمدان راست و گاهی تخمدان چپ دچار کیست می‌شود؛ ولی امکان ابتلای هر دو کیست به تخمدان هم کم نیست. به‌طور معمول درد کیست در زیر شکم احساس می‌شود. اگر کیست بزرگ باشد، در اثر ضربه می‌ترکد. در این شرایط درد شدت پیدا می‌کند و در سراسر ناحیه‌ی شکم پخش می‌شود. اگر کیست ترکیده باشد، لازم است بیمار هر چه سریع‌تر تحت مداوا قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…