دریاچه‌ای که وسط بزرگترین صحرای دنیا ظاهر شد!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همیشه نام دریاچه که به میان می‌آید در ذهن ما یک منطقه سرسبز با درختان زیبایی در اطراف آن شکل می‌گیرد که در منطقه‌ای بارانی و حاصلخیز است. اما دریاچه‌هایی در بزرگترین صحرای دنیا وجود دارد که به نام دریاچه‌های اوباری معروف است.
دریاچه های اوباری

دریاچه های اوباری جزو عجایبی در جهان است که دیدن آن در میان تپه‌های شنی بلند و هوای گرم و بیابان، حس و حال بسیار خاصی دارد. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.
دریای شنی اوباری، یک محوطه بزرگ است که تپه‌های شنی بلند دارد و در منطقه فزان در جنوب غربی لیبی واقع شده است. با اینکه این جا منطقه‌ای کویری است، اما ۲ هزار سال پیش یک مکان مرطوب و حاصلخیز بوده که رودخانه و آبشارهای زیادی داشته است. این رودخانه‌ها سرانجام به دریاچه‌ای می‌ریختند که از نظر وسعت می‌توان آن را هم اندازه کشور چک دانست؛ این دریاچه در مجاورت رودخانه مزان قرار گرفته بود و به نام مگافزان شناخته می‌شد.
تغییرات آب و هوایی باعث شد این منطقه که بخشی از صحرای بزرگ آفریقا است، به تدریج خشک و خشک‌تر شود و کم کم به حالت کویری بایر در بیاید. دریاچه مگافزان نیز بین ۳ تا ۵ هزار سال پیش تماما تبخیر شده و دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود. اما موضوع جالب این است که این دریاچه عظیم، از خود ردپاهایی به جای گذاشته است که تبدیل به یکی از برترین مقاصد گردشگری شده است.
دریاچه های اوباری لیبی

دریاچه‌های اوباری

همه دریاچه های اوباری بسیار شور هستند و آن هم به این دلیل است که این دریاچه‌ها به صورت مداوم تبخیر می‌شوند و رود دیگری وجود ندارد که آب آن‌ها را دوباره پر کند. این موضوع باعث شده که مواد معدنی در آب‌های دریاچه محلول و همان جا متمرکز شوند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که آب برخی از این دریاچه‌ها ۵ برابر دریاهای شور، نمکی هستند. بعضی از انواع دریاچه‌های اوباری هستند که به خاطر وجود جلبکی که در مناطق شور زندگی می‌کند، آبی با توناژ صورتی دارند.
بسیاری از دریاچه‌های این منطقه کربوناتی هستند که باعث می‌شوند افرادی که در آن شنا می‌کنند به راحتی روی آب شناور شوند که همین هم موضوع جذابی در میان توریست‌ها است.
دریاچه های اوباری در صحرای لیبی

پیشنهاد مطالعه: “اتاق مستر و چند نکته برای طراحی آن” را در مجله دکوراسیون دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۸:۰۲ ب٫ظ

  5. نوشین حیدری

    ۱۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

    خیل زیبآست????

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…