مسکن مهر قیمت ملک را ۵۰۰ درصد گران کرد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
6596961 836 مسکن مهر قیمت ملک را 500 درصد گران کرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قیمت مسکن در دولت نهم و دهم ۵۰۰ برابر و قیمت زمین ۷۶۰ برابر افزایش پیدا کرد، گفت:‌ در دولت یازدهم قیمت زمین تغییری نداشت و قیمت مسکن تنها ۱۰ درصد رشد پیدا کرد.

عباس آخوندی در هفدمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان این که باید بپذیریم در ساختار سکونت شهری ایران تحولاتی رخ داده است اظهار داشت: باید یک تصور واحد از این تحولات ساختاری داشته باشیم و این عدم تصور واحد و یک اجماع ملی باعث شده است که انتظاراتمان از بخش مسکن با یکدیگر فاصله داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران جاذب‌ترین بخش جمعیتی در کشور بوده است، ادامه داد: اوج شهرفروشی در تهران در سال های ۸۹ تا ۹۱ بوده است که در این بازه زمانی بیش از ۷۶۰ هزار پروانه ساخت واحدهای مسکونی صادر شده است که این در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به آمار معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران گفت:‌ طبق آمار معاملات مسکن در تهران در حالی که بیشترین عرضه و ساخت و ساز را در منطقه ۲۲ تهران داشتیم اما نرخ معاملات در این منطقه جزو نقاط کم معامله است و میزان خرید و فروش واحدها در این منطقه بسیار کم بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد دولت بیشترین مداخله در بازار مسکن را در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ داشته است، گفت: در این سال‌ها میزان مداخله دولت در بازار مسکن معادل ۸ درصد کل موجودی مسکن در کشور بوده است و بیشترین آمار شهرفروشی هم در این بازه زمانی رخ داده است.

آخوندی ادامه داد: در حالی که باید در این شرایط با وجود مداخله دولت باید قیمت‌ها به حداقل می‌رسید اما قیمت زمین در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تا ۷۶۰ درصد افزایش یافت یعنی ۸.۶ برابر شد و این یک جهش قیمت محیر العقول بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در آن دوره تا ۵۰۰ درصد رشد پیدا کرد و ۶ برابر گران‌تر شد.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: در حالی که در دولت‌های نهم و دهم مداخله در بخش مسکن با توجیه افزایش رفاه مردم بود اما دیدیم که تورم در بخش قیمت‌های زمین ۷۶۰ درصد و در بخش مسکن ۵۰۰ درصد رسید.

آخوندی تاکید کرد: در حالی که مسکن مهر برای کمک به مردم به اجرا رسید اما باعث افزایش شش برابری قیمت مسکن در کشور شد و تورم را افزایش داد. منبع: ایلنا

 

delta.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…