خانه قائلی جلوه گر معماری ایرانی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه قائلی در اصفهان بعد از مرمت، تبدیل به اقامتگاهی برای مهمان‌ها شده است.
معماری ایرانی

خانه‌های قدیمی گنجینه‌‎های زیادی از معماری ایرانی را در خود جای داده‌اند، بنابراین معماران در تلاشند که با مرمت بنا‎های قدیمی، این گنجینه‌ها را حفظ کنند.

به گزارش مجله دلتا، خانه قائلی در اصفهان یکی از همین خانه‌های قدیمی بازسازی شده است. این خانه، ساختمانی متروکه واقع در خیابان عبدالرزاق بود که می‎خواستند آن را تخریب کنند. طراحان  بعد از بررسی و مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدند که تخریب و ساخت خانه جدید، هزینه‌هایی گزاف دارد. بنابراین تصمیم گرفتند که آن  را مرمت و بازسازی کنند.

معماری ایرانی

 از آنجا که در اصفهان، اغلب خانه‌های قدیمی پس از بازسازی به‎صورت اقامتگاه و یا هتل تغییر کاربری می‎دهند، این خانه هم برای همین منظور در نظر گرفته شد. معماران، تصمیم گرفتند خانه قائلی را به سبک  معماری ایرانی بازسازی و با ایجاد فضای باز (حیاط) و نیمه‌باز (ایوان‌ها) در میان اتاق‌ها و بخش خدمات، اقامتگاهی مناسب را برای مهمان‌ها ایجاد کنند.

مرمت خانه قائلی ها

این خانه در سال  ۱۳۹۶  با مساحت ۲۵۰ مترمربع  مرمت و بازسازی شد وبه‎صورت اقامتگاه بوم‎گردی با ۵ اتاق فعالیت خود را آغاز کرد. این اقامتگاه با توجه به موقعیت آن، به مکان‎های گردشگری نظیر کاخ چهل‌ستون، عمارت عالی قاپو، کاخ هشت بهشت و بازار قیصریه دسترسی دارد.

معماری اصفهان

در سال ۱۳۹۵، این خانه رتبه اول جایزه معمار را در بخش بازسازی، از آن خود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…