هزینه تعمیر خانه اجاره‎ای بر عهده موجر است یا مستاجر؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه تعمیر خانه اجاره‎ای بر عهده موجر است یا مستاجر؟

هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد، اما اگر مستاجر هستید باید بدانید که هزینه این تعمیرات با موجر یا مستاجر است .

به گزارش مجله‎ی دلتا قانون مدنی تصریح می‎کند: «برای اینکه مشخص شود چه کسی هزینه تعمیرات خانه اجاره‎ای را باید پرداخت کند، ابتدا لازم است به قرارداد اجاره و سپس به آنچه که در محل وقوع ملک رایج است توجه کرد.»

در صورتی که در موردی خاص قرارداد، تعیین تکلیف نکرده و رویه ای مشخص نیز وجود نداشته باشد، مخارجی که برای «امکان استفاده» از مورد اجاره ضروری است با موجر است.

مخارجی که برای «استفاده بهتر» از مورد اجاره هزینه می‌شود، بر عهده مستأجر است. به عنوان مثال پرداخت هزینه تعمیر ترکیدگی لوله‌ها با موجر و پرداخت هزینه نصب آنتن گیرنده شبکه‌های دیجیتال با مستأجر است.

هزینه تعمیر خانه اجاره‎ای بر عهده موجر است یا مستاجر؟

مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد. همچنین «اگر در مدت زمان اجاره در ملک تعمیراتی ضروری باشد که تأخیر در آن موجب ضرر موجر می‎شود ، مستأجر نمی‌تواند مانع اینگونه تعمیرات شود اگر چه در تمام مدت یا بخشی از زمان تعمیر نتواند از ملک اجاره‎ای استفاده کند.»

مثلاً مستأجر نمی‌تواند به این بهانه که یک ماه بیشتر به پایان مدت قرارداد اجاره باقی نمانده و وی قصد تخلیه دارد، مانع تعمیر ترکیدگی لوله‌ها شود. البته در چنین حالتی مستأجر می‌تواند قرارداد را نسبت به مدت باقی مانده فسخ کند.

موجر نیز نمی‌تواند در مدت اجاره بدون موافقت مستأجر درملک تعمیرات غیرضروری یا تغییراتی انجام دهد که باعث مزاحمت برای مستاجر شود. مثلاً حتی در صورتی که مجوزهای لازم را گرفته باشد، نمی‌تواند برای تبدیل پارکینگ به مغازه، درِ پارکینگ را با کرکره مغازه تعویض کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…