اقامتگاه ماجرا؛ اقامتگاهی به رنگارنگی خاک‌های هرمز

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نیازی به کندوکاو ذهنی ندارد، همین که نام هرمز را می‌شنویم، به یاد خاک‌های رنگارنگی که بر سطح جزیره پهن شده می‌افتیم. کافی است که عکس‌های این جزیره مسحور کننده را دیده باشید تا دلتان بخواهد در اولین فرصت به آن سفر کنید و از نزدیک ببینید تا باورتان شود.
اقامتگاه ماجرا

شهرت هرمز در سال‌های اخیر، کار دستش داده و باعث شده سیل گردشگران بی‌ملاحظه و ناآگاه چنان یورشی به فرهنگ و محیط‌زیستش ببرند که معلوم نیست تا کی تاب مقاومت داشته باشد و در برابر تخریب‌ها، نشکند! گردشگرانی که مشت مشت زیبایی‌های رنگی جزیره را به یغما می‌برند یا دست کم با تحمیل فرهنگ خود به جوامع محلّی، تیشه به جان فرهنگ بومیان می‌زنند. اما چاره کجاست؟ با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با اقامتگاه ماجرا آشنا شویم، اقامتگاهی که قصد دارد به حل مشکلات کمک کند.

اقامتگاه ماجرا در هرمز

ماجرای اقامتگاه ماجرا چیست؟

امروز در مجله گردشگری دلتا قصد داریم درباره اقامتگاه ماجرا صحبت کنیم، این اقامتگاه بخشی از پروژه «حضور در هرمز» بوده است. پروژه‌ای که رویکردش مشارکت جامعه محلی و اعتمادسازی است. اقامتگاه ماجرا مجموعه‌ای از گنبدهای خاکی است، امّا به جای اینکه به صورت یک تکّه، حجم بزرگی را به خودش اختصاص دهد، در مجموعه‌ای از فضاهای کوچک، خرد شده است. این خرد شدن بنا، باعث می‌شود اقامتگاه، هماهنگ با خانه‌های کم‌ارتفاع محلی قرار بگیرد و تسلّط عجیب و غریبی روی انسان نداشته باشد.

اقامتگاه ماجرا در پروژه حضور در هرمز

محیط و سازه دوشادوش هم!

علاوه بر این، شکل و شمایل قرار گرفتن گنبدها کنار هم، یادآور ساختار محله‌های جزیره‌اند و گنبدهای خاکی و آب‌انبارها را به یادمان می‌آورد که محلی‌ها به آن «برکه» می‌گویند. رنگ‌ها هم ناگفته پیداست که قرار است با خاک‌های رنگی هرمز همنشینی داشته باشند، البته با الهام از مسیرهای آبرفتی بین کوه‌ها. نکته آموزشی کار اینجاست که رنگ‌ها مصنوعی‌اند و از جان رنگی بی‌رمق جزیره، برای ساخت اقامتگاه استفاده نکرده‌اند، زیرا این خاک‌ها که فقط برازنده تن هرمز است نه استفاده روزمره انسان‌ها، باید سالیان سال بماند تا یکی از زیباترین جاذبه های توریستی ایران زیبا از بین نرود.

اقامتگاه رنگارنگ ماجرا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه های هرمز،  هرمز، جزیره خاک های رنگی خوراکی” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. نیوشآ حیدری

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

    عالیه مطلبای گردشگریتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۴:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…