بیماری‌هایی که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شوند

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بیماری‌هایی که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شوند، علائمشان درست شبیه به سرماخوردگی است؛ آبریزش بینی، عطسه، سرفه، سردرد، تنگی نفس و احتمالا تب شکی باقی نمی‌گذارد که فرد، سرما خورده است. اما نشانه‌ها همان‌قدر که راهنما هستند، می‌توانند گمراه‌کننده هم باشند. سرماخوردگی فقط یکی از انواع عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است و غیر از آن عفونت‌های دیگری هم وجود دارند. با توجه به اینکه درمان هر کدام با دیگری متفاوت است، تشخیص صحیح بیماری اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

سرماخوردگی

 

آنفولانزا

این بیماری درست مثل سرماخوردگی یک نوع عفونت تنفسی دستگاه فوقانی است و علائمشان تقریبا با یکدیگر مشترک است. اما در عین حال با هم تفاوت‌هایی هم دارند. شدت یافتن ناگهانی بیماری، یک نشانه‌ی بارز تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی است. مثلا در فصول سرد سال بسیار اتفاق می‌افتد؛ والدین کودک را درحالی‌که مختصر احساس بی‌حالی دارد، به مدرسه می‌فرستند. ولی یک ساعت بعد مدیر زنگ می‌زند که چرا بچه مریض را به مدرسه فرستاده اند؟! به همین دلیل است که معمولا بیمار مبتلا به آنفولانزا حتی ساعت تشدید بیماری را هم یادش می‌آید. آنفولانزا را نباید سهل انگاشت و مثل یک سرماخوردگی ساده با آن رفتار کرد. چراکه آنفولانزا اگر درمان نشود، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. این مساله به‌ویژه درباره‌ی کسانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند یا به دلیل شیمی‌درمانی (یا هر علت دیگری) سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، حائز اهمیت بیشتری است.

سینوزیت

علائم سینوزیت درست مثل سرماخوردگی است. گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت در مقایسه با سرماخوردگی قدری شدیدتر است. ولی شاید تشخیص این شدت و ضعف، برای افراد غیر متخصص ممکن نباشد. کسانی که سرماخورده‌اند هم سردرد دارند و احساس می‌کنند سرشان سنگین شده است. فقط این مساله در سینوزیتی‌ها بسیار شدیدتر و متفاوت‌تر است؛ طوری که اگر یک مبتلا به سینوزیت سرش را رو به پایین خم کند، فشار بسیار زیادی به سر او وارد می‌شود.

عامل باکتریایی هم باعث ابتلا به سینوزیت می‌شود. فقط پزشک است که می‌تواند ویروسی یا باکتریایی بودن عامل را تشخیص بدهد و داروی متناسب با آن را تجویز کند.

سرماخوردگی

گلو درد چرکی

بچه‌های ۵ تا ۱۵ سال ممکن است دچار گلو درد چرکی شوند. ولی والدین به گمان اینکه گلودرد، ناشی از یک سرماخوردگی معمولی است، به صرافت درمان جدی نیفتند. این نوع گلودرد باید هر چه زودتر درمان شود. در غیر این صورت ممکن است به رماتیسم قلبی منجر شود و مشکلات قلبی حاد و خطرناکی را ایجاد کند.

گوش درد

گوش‌درد همیشه یک عارضه‌ی ساده‌ی ناشی از سرماخوردگی نیست. بعضی از دردها در ناحیه‌ی گوش، ویروسی نیستند و عامل باکتریایی دارند. تشخیص اینکه چه عاملی باعث شده تا گوش درد بگیرد، کار یک فرد عادی نیست و در صورت بروز درد، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

افرادی که گوش‌درد چرکی دارند، باید آنتی‌بیوتیک دریافت کنند. در غیر این صورت دچار عفونت گوش میانی می‌شوند. اما دانستن این نکته بسیار ضروری است که مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک نه‌تنها به بیمار کمکی نمی‌کند؛ بلکه زمینه را برای بروز مشکلات دیگر هم فراهم می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…