افراد تنها عملکرد مغزی متفاوتی دارند

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مغز افرادی که تنهایی را تجربه می‌کنند، امضای عصبی متفاوتی نسبت به دیگران دارد. این یافته جدید می‌تواند به ما در درک علت بروز مشکلات روانی در دوران شیوع کرونا کمک کند.
افراد تنها

پژوهشگران در یک تحقیق جدید ۳۸,۷۰۱ فرد میانسال و مسن را تحت پروژه دیتابیس سلامت «Biobank» بریتانیا مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با مطالعه روی اسکن MRI و همچنین ارزیابی شخصی از احساس تنهایی، به این موضوع پی بردند که مغز افرادی که احساس تنهایی می‌کنند در مقایسه با دیگران متفاوت است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره امضای عصبی متفاوت افراد تنها می‌خوانید.

افراد تنها عملکرد مغزی متفاوتی دارند

این تفاوت‌ها مربوط به شبکه پیش فرض در مغز می‌شود که گروهی از مناطق مرتبط با تمرینات ذهنی مانند یادآوری، برنامه‌ریزی برای آینده، تفکر درباره دیگران و تصور سناریوها است. یکی از پژوهشگران حاضر در این پروژه به نام «ناتان اسپرنگ» اعلام کرده: «در غیاب تجارب اجتماعی مطلوب، افراد شاید نسبت به افکاری مانند یادآوری و خاطره‌گویی و همچنین تجارب اجتماعی جانبدارانه برخورد کنند. ما می‌دانیم که این توانایی‌های شناختی با مناطق شبکه پیش فرض مغز در ارتباط هستند، بنابراین این تمرکز روی خود و همچنین تجارب اجتماعی فرضی، بطور طبیعی عملکرد مبتنی بر حافظه شبکه پیش فرض مغز را درگیر می‌کنند.»

محققان در این پژوهش تاثیرات تنهایی، تاثیرات منفی پایدار روی شخص در هنگام تجربه انزوای اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند. در مغز افرادی که اغلب احساس تنهایی می‌کنند، شبکه پیش فرض محکم‌تر به یکدیگر متصل شده و ماده خاکستری بیشتری هم مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده فعالیت یا ظرفیت بیشتری در این مناطق است.

پیش از شیوع کرونا، احساس تنهایی با مشکلات دیگری پیوند خورده بود که برای مثال می‌توان به افزایش فشار خون، ریسک بالاتر ابتلا به آلزایمر و مرگ زودرس اشاره کرد. در حقیقت انسان‌ها طوری خلق نشده‌اند که تنها باشند. در همین راستا درک نحوه ایجاد و پیش‌روی تنهایی و همچنین تاثیرات آن روی مغز اهمیت بالایی دارد.

طبق پژوهش جدید، تغییرات مغزی افراد تنها بیشتر مربوط به چیزی می‌شود که آن را «صدای درونی» می‌نامیم و تاثیر بیشتری در مقایسه با نحوه پردازش اطلاعات خارجی توسط مغز دارد. با این حال برای درک بهتر تنهایی و تاثیرات آن روی مغز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

۹ دیدگاه

  1. عابدین

    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۳ ق٫ظ

    عاالی

    پاسخ

  2. akbaratai

    ۱۶ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    خوبه عالی

    پاسخ

  3. فریبا

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    عالیه ممنون

    پاسخ

  4. فریبا

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ب٫ظ

    عالیه ممنون

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۸:۱۹ ب٫ظ

    خوبه عالیی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۴:۰۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۳:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…