کوهی که انسان می‌خورد!

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ارتفاعات رشته کوه‌های آند در جنوب غربی بولیوی و در بالای یکی از مرتفع‌ترین شهرهای جهان، کوهی مخروطی شکل به نام سرو ریکو (Cerro Rico) وجود دارد.
کوه سرو ریکو

کوه سرو ریکو

کوه سرو ریکو در بولیوی، به یک دلیل بسیار معروف شده است: این کوه انسان‌ها را می‌خورد! در ادامه همراه مجله دلتا باشید تا ببینیم چه راز عجیبی در مورد سرو ریکو وجود دارد.

کوه سرو ریکو در بولیوی

سرو ریکو به چه معناست؟

سرو ریکو در زبان اسپانیولی به معنای «کوه غنی و یا کوه گران‌بها» است. این نام را استعمارگران اسپانیایی در آن زمان به خاطر مقادیر بسیار زیاد نقره‌ای که در کوه پیدا کردند، روی آن گذاشتند. در واقع آنها تصور می‌کردند که تمام این کوه از سنگ نقره تشکیل شده است.

کوه انسان‌خوار

داستان کوه سرو ریکو

در سال ۱۵۴۵، یک شهر معدنی کوچک در دامنه کوه سرو ریکو ساخته شد و ۳ میلیون بومی آن مجبور به کار در معادن آن شده و صدها و شاید هزاران نفر از این افراد در اثر گرسنگی و کار زیاد کشته شدند.

هنوز هم این کوه قربانی می‌گیرد و ده‌ها انسان در اثر حفاری و ریزش معدن جان خود را از دست می‌دهند. قرن‌ها حفاری در دل این کوه باعث شده تا داخل آن حفره حفره شود و در نتیجه هر آن، امکان ریزش کامل کوه وجود دارد.

کوه غنی و کوه گران‌بها

طبق تحقیقات تاریخ‌دانی به نام Eduardo Galeano، از قرن ۱۶ تا حالا حدود ۸ میلیون نفر در کوه سرو ریکو و معدن آن کشته شده‌اند. البته منتقدان مخالف این آمارند، آن‌ها بر این باور هستند که در این مورد، بزرگ‌نمایی شده است و ۸ میلیون نفر مربوط به افرادی است که در سراسر این منطقه کشته شده‌اند نه فقط در اثر کار در معدن.

شاید این اعداد چندان درست نباشد اما مطمئنا آمار کشته شده‌های معدن به اندازه‌ای بوده که به آن لقب «کوهی که انسان می‌خورد» را داده‌اند.

کوهی که انسان می‌خورد

بسیاری از افراد این منطقه به دلایل مختلف کشته شده‌اند اما بیشتر آنها در اثر تنفس نوعی غبار به نام سیلکوزیس کشته شده‌اند. امروزه در معدن‌های مدرن، این غبار سمی به‌وسیله بخار آبی که به بیرون هدایت می‌شود، قابل پیشگیری است اما متاسفانه همچین تکنولوژی ای در کوه سرو ریکو وجود ندارد و به همین دلیل هنوز هم که هنوز است، قربانی می‌گیرد. در سرو ریکو، این غبار بعد از متصاعد شدن به داخل معدن برمی‌گردد و به شش‌های معدن چیان، وارد می‌شود. این غبار وقتی که وارد شش می‌شود، باعث ایجاد زخم در آن می‌شود و علائمی مثل تب، درد قفسه سینه، کاهش وزن، ضعف و سرانجام مرگ را در پی دارد.

معادن کوه سرو ریکو

تعداد کمی از معدن‌چیان سرو ریکو موفق می‌شوند که تا سن ۴۰ سالگی زنده بمانند و بر اساس تحقیقات، هر ماه ۱۴ خانم همسر خود را از دست می‌دهند. امروزه دیگر این معدن به مانند گذشته (قرن هجدهم میلادی) فعال نیست و و شهر پتسی (Potosi) روند اقتصادی بدی را پشت سر می‌گذراند.

کوه سرو ریکو شهر پتسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…