راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با روش‌های مهار سرماخوردگی به شما کمک می‌کند که در فصل سرما کمتر بیمار شوید. با شروع فصل پاییز هوا کم‌کم سرد  و پای سرماخوردگی به هر جمعی باز می‌شود. شیوع سرماخوردگی الزاما” به سرمای هوا مربوط نیست و علت دیگری هم دارد؛ ویروس‌های متعددی در بروز سرماخوردگی نقش دارند. به همین دلیل امکان دارد یک فرد در طول شش ماه بارها با نوعی ویروس دچار سرماخوردگی شود.

راه‌های ورود ویروس به بدن

خلاف آن‌چه به نظر می‌آید، صرف تماس پوستی با فرد سرماخورده باعث انتقال ویروس نمی‌شود. چون پوست مقاوم است و  وظیفه‌اش ایجاد سد در برابر ورود مواد خارجی به درون بدن است. ویروس فقط از راه ورود قطره‌های تنفسی به مخاط (شامل دهان، بینی و داخل پلک) انتقال می‎یابد.

قطره‌های تنفسی هنگام عطسه، سرفه، خندیدن و حتی حرف زدن ممکن است به اطراف بپاشد. در صورتی که این قطره‌ها وارد مخاط دیگری شوند، کار انتقال ویروس انجام شده است.

مثلا کسی که سرما خورده است، مرتبا سرفه می کند و دستش را حین سرفه کردن مقابل دهانش قرار می‌دهد. اما به محض ورود یک تازه‌وارد، با او دست می‌دهد. تازه‌وارد با دست آلوده غذا می‌خورد، بیمار می‌شود.

سرماخوردگی

چطور ویروس را به دیگران انتقال ندهیم؟

کسی که سرما خورده است، باید دغدغه‌ی سلامت دیگران را داشته باشد و در قبال آن احساس مسئولیت کند. با رعایت یک‌سری نکات ساده می‌توان تا حد زیادی احتمال ابتلای دیگران را به این بیماری کاهش داد.

* استفاده از دستمال جیبی شاید نکته‌ی پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد. اما واقعیت این است که رعایت همین نکته‌ی ساده، در عین اهمیتی که دارد سهل شمرده می‌شود. سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و سرفه همراه است. بنابراین همراه داشتن دستمال، جزو بدیهیات به شمار می‌رود. البته داشتن دستمال به‌تنهایی کافی نیست و فرد سرماخورده باید از آن استفاده هم بکند. به‌ویژه حین سرفه و عطسه باید دستمالی را جلوی دهان قرار داد تا مانع از پاشیدن قطره‌های تنفسی به محیط شود.

* با دیگران دست ندهید. چون دست‌های شما به احتمال قوی آلوده به ویروس است و با دست و روبوسی کردن با دیگران  زمینه را برای بیمار شدنشان فراهم می‌کنید.

سرماخوردگی

راه‌های پیش‌گیری از سرماخوردگی

با پوشیدن دستکش و استفاده از ماسک  در اداره و مدرسه و مکان‎های  عمومی مانند مترو و اتوبوس از ابتلا به سرماخوردگی در امان نخواهید بود. موثرترین راه پیشگیری، پرهیز از تماس دست آلوده با مخاط‌ها است.

* پیش از تماس دست با چشم، دهان و بینی از تمیزی آن‌ها مطمئن شوید. وقتی با فرد سرماخورده‌ای دست می دهید، اگر می‌خواهید شما هم مبتلا نشوید، قبل از دست زدن به چشم و دهان، دست‌هایتان را سی ثانیه با آب گرم بشویید.

* ویروس‌های سرماخوردگی در محیط‌های سرد بیشتر عمر می‌کنند. پس اگر در مکان‎های عمومی با اشیاء سردی مانند دستگیره‌ی در، قاشق و چنگال تماس دارید، به مخاط‌هایتان دست نزنید.

* کسی که سرما خورده است و روزهای ابتدایی سرماخوردگی‌ را سپری می کند، باید تا حد امکان در خانه بماند. بهترین درمان سرماخوردگی استراحت است. با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم بیماریتان زودتر بهبود می‌یابد، هم دیگران کمتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

مجله دلتا

یک نظر

  1. محمد حسن بیگدلی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۴۳ ب٫ظ

    اموزنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…