طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترکیب کله پاچه با برنج و آلو که فوق‌العاده لذیذ و دوست داشتنی است و برای کسانی که به طعم کله پاچه علاقه دارند، یک انتخاب ایده آل محسوب می‌شود.
کله پاچه پلو

اگر جز افرادی باشید که از خوردن کله پاچه بی‌نهایت لذت می‌برید، احتمالاً کله پاچه پلو را نیز امتحان کرده‌اید و یا حداقل نام این غذای خوشمزه را بارها شنیده‌اید. در ادامه مطلب طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی را در مجله دلتا بخوانید.

طرز تهیه کله پاچه پلو

مواد لازم

  • برنج: ۴ لیوان
  • کله پاچه: یک دست یا یک عدد زبان، ۴ عدد پاچه
  • آلو بخارا: ۳۰۰ گرم
  • برگه زرد آلو: ۱۵۰ گرم
  • سیر زنده شده: ۱۰ حبه
  • کره: ۵۰ گرم
  • گلپر: ۱ قاشق مرباخوری
  • سوسنبر: ۱ قاشق مرباخوری
  • قره قروت: به مقدار لازم
  • آب کله پاچه: ۱ لیوان
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه کله پاچه پلو

  • اولین مرحله طرز تهیه کله پاچه پلو آماده کردن کله پاچه است. شما می‌توانید از کله پاچه آماده یا خریداری شده از بیرون استفاده کنید، اما در این بخش ما طرز درست کردن کله پاچه را نیز به اختصار به شما آموزش می‌دهیم. مرحله اول درست کردن کله پاچه شامل شستن کله پاچه و روسوز کردن موهای آن است. در طرز تهیه کله پاچه خوشمزه خانگی یکی از نکات مهم شستن صحیح آن است. حتی اگر کله پاچه پاک شده خریداری کرده‌اید کله پاچه را در یک قابلمه بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بگذارید و بشورید.
  • آنقدر آب کله پاچه را در آب قرار دهید و آبش را عوض کنید تا آب صاف و زلال شود. مجرای بینی و گوش و زبان را زیر آب بگیرید و خوب بشورید. دندان‌ها را هم با یک مسواک پاکیزه و آب تمیز کنید. وقتی از پاک شدن کله پاچه کاملا مطمئن شدید برای پخت آن دست به کار شوید. بهتر است کله را از کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود و بهتر پخته شود.
  • بعد از تمیز کردن کله پاچه آن را در یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه را تا روی کله پاچه‌ها از آب پر کنید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. کفی که روی کله پاچه ایجاد می‌شود را با کمک یک ملاقه جمع کنید و دور بریزید. مقداری پیاز خرد شده، سیر، در صورت تمایل نخود و فلفل سیاه و زردچوبه را داخل یک ماهیتابه بریزید و تفت بدهید و بعد به کله پاچه اضافه کنید.
  • در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه پلو باید شعله گاز را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد. مواد را چند بار زیر و رو کنید و ۴ تا ۵ ساعت برای پخت کله پاچه وقت بگذارید. به یاد داشته باشید که نمک را در ۳۰ دقیقه آخر پخت کله پاچه به آن اضافه کنید تا گوشت آن بهتر پخته شود. بعد از آماده شدن می‌توانید آب کله پاچه را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک، فلفل، دارچین و ادویه نیز به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی

  • بعد از آماده شدن کله پاچه آن را کنار بگذارید تا برای درست کردن کله پاچه پلو از آن استفاده کنید. برای درست کردن برنج، یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنجی را که از قبل برای حداقل ۲ ساعت خیسانده‌اید، به آب جوش اضافه کنید. بعد از اینکه برنج کمی قد کشید و برای آبکش کردن آماده شد، آن را آبکش نمایید. برنج را کنار بگذارید و در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه پلو یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. مقداری کره داخل آن بریزید و آلوها و برگه زردآلو را در کره تفت دهید. بعد از اینکه به اندازه مواد را تفت دادید، از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.
  • حال باید در همان ماهیتابه‌ای که آلوها را تفت دادید، سیر، سوسنبر، گلپر و قره قروت را مقداری تفت دهید. سپس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب کله پاچه را بردارید و به مواد اضافه کنید. برای درست کردن برنج قابلمه مناسبی انتخاب کنید. مقداری زعفران و کره کف قابلمه بریزید. سپس کمی از برنج را داخل قابلمه خالی کنید و مقداری آب قره قروت مزه دار شده، روی آن بریزید. آلو و برگه زردآلو را وسط برنج بچینید و دوباره مقداری برنج و آب قره قروت روی آن بریزید. بعد از اینکه تمام برنج را داخل قابلمه ریختید، کله پاچه را روی برنج قرار دهید. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید برنج به خوبی دم بکشد. بهتر است در این مرحله از پخت برنج از دم کنی روی درب قابلمه استفاده کنید تا برنج بهتر دم بکشد. کله پاچه پلو شیرازی خوشمزه شما آماده است. می‌توانید آن را در کنار خانواده میل کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی “طرز تهیه کته زردآلو”  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۴:۳۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۴:۳۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. عليرضا

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۷:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۶:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…