شهر اصحاب کهف!

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این بار می‌خواهیم به نخجوان سفر کنیم. شهری که کشتی نوح در آن در هم شکسته و اصحاب کهف در آن خوابیده‌اند! اما تا به حال در مورد تاریخ نخجوان چیزی شنیده‌اید؟ مهم ترین جاذبه‌های این جمهوری را می‌شناسید؟
دیدنی های نخجوان

نخجوان شهری زیبا با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که احتمالا مطالب چندانی از آن نشنیده‌اید! اصلا شاید نام نخجوان به نظرتان عجیب باشد آیا از ریشه این نام چیزی می‌دانید؟ در این مطلب از مجله دلتا به همه سوالات درباره این مکان پاسخ خواهیم داد و با دیدنی های نخجوان آشنا خواهیم شد.

دیدنی های نخجوان زیبا

ریشه نام نخجوان

در گویش‌های مختلف به نخجوان، «ناخ جوان»، «ناخ جاوان»، «ناخ ایجه‌وان»، «ناخ‌ایجاوان» هم گفته‌ شده که بر پایه نظر زبان‌شناس قرن نوزدهم “جان هنریش” این نام از «ناخ‌ناگان ایجه وان» در زبان ارمنی گرفته شده و به معنی «نخستین استراحتگاه» است. بر پایه نوشته‌های انجیل، نوح پس از فرونشستن جوشش طوفان در کوهستان آرارات فرود آمده بود. بدان سبب نخجوان با گویش ارمنی بدین نام نامیده شد.

نخستین استراحتگاه

بهترین زمان سفر به نخجوان

اگر می‌خواهید در مورد آب و هوای نخجوان بدانید، باید بگوییم آب و هوایی شبیه شهرهای شمال غرب ایران دارد. زمستان‌های نخجوان مانند شهرهای غربی ایران سرد و تابستان‌های آن گرم و خشک است. ارتفاع نخجوان از سطح دریا زیاد و تقریبا می‌توان گفت در نخجوان آفتاب سوزان را خواهید دید. در سفر به نخجوان متناسب فصل لباس مناسب به همراه داشته باشید. از آنجاکه که نخجوان زمستان‌های سخت و پربرفی‌ دارد، می‌توان گفت بهترین زمان بازدید از دیدنی های نخجوان بهار و تابستان است.

بهترین زمان سفر به نخجوان

مهم‌ترین جاذبه‌های نخجوان کدامند؟

مقبره مومنه خاتون

این مقبره در واقع یک برج هشت‌ضلعی بیست و شش متری آجری است که حکم آرامگاه را دارد؛ این آرامگاه، نماد تمثیلی نخجوان به شمار می‌رود و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آذربایجان است. با کاشی‌های فیروزه‌ای و خط کوفی تزیین شده. قدمت این مقبره به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد. آرامگاه مومنه خاتون با ظاهر شکل یافته‌اش در بین محققان به ” شاهکار معماری قرون‌وسطی ” مشهور است. تصویر آن را در درشت‌ترین اسکناس آذربایجان نیز می‌توان یافت.

مقبره مومنه خاتون

غارِ اصحاب کهف

یکی از مهمترین دیدنی های نخجوان به شمار می‌آید و در ١٨ کیلومتری این شهر قرار دارد. این غار در انتهای یک جاده‌ باریک که از جاده‌ اصلی جدا می‌شود، واقع شده. ابتدای جاده اصلی یادمانی بزرگ از سیمان به رنگ سفید با پایه‌های صورتی وجود دارد که روی آن به زبان روسی نوشته شده: غار اصحاب کهف.

غارِ اصحاب کهف

قلعه خان (The Khan’s Palace)

قلعه خان

موزه فرش نخجوان (Nakhchivan Carpet Museum)

موزه فرش نخجوان

دریاچه باتابات (Batabat Lake)

دریاچه باتابات

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

  2. ا

    ۱۰ دی ۱۳۹۹ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    این مطلب خیلی مفید بودارزش پنخ یا بیشتر رادارد دست تون درد نکنه

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۹ در ۸:۲۰ ب٫ظ

  4. بهلولی

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    غار و شهر اصحاب کهف در ترکیه است. این غار همدوره اصحاب کهف میباشد ولی متعلق به اصحاب کهف نمیباشد و در هیچ منبع موثقی این مورد تایید نشده است.

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۷ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

      ۳ روایت در این باره وجود دارد که در آنها نام ۳ شهر یکی در نخجوان، یکی در نزدیکی پایتخت اردن یعنی شهر امان و دیگری در شهر افسوس در نزدیکی ازمیر ترکیه ذکر شده است.

      پاسخ

  5. محمدرضا

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۸:۰۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۳:۵۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۲:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…