سفری بی‌نظیر به کالیفرنیای ایران!

۱۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در همسایگی کویر لوت، انتهای رشته‌کوه‌های زاگرس جنوبی و دامنه غربی کوه بارز، مکانی سرسبز به نام جیرفت وجود دارد. سفر به این شهر یعنی سفر به مکانی تاریخی در مرکز استان کرمان، با قدمت ده هزارساله.
دیدنی های جیرفت

بسیاری تصور می‌کنند حلقه گمشده بشریت با کشف اسرار تمدن جیرفت پیدا شده است. آب و هوای خاص جیرفت که آن را به کالیفرنیای ایران معروف کرده سبب شده طبیعت جیرفت جذاب باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با دیدنی های جیرفت آشنا شویم.

کالیفرنیای ایران

داستان کشف تمدن جیرفت

جیرفت، یکی از شهرهای باستانی و کهن در استان کرمان است که با حضور در آن می‌توان از زیبایی‌های طبیعی و دیدنی‌های تاریخی بسیاری که نشان از تمدن غنی و کهن این سرزمین دارد، لذت برد. شهر جیرفت، به داشتن زمین‌های حاصل‌خیز، آب فراوان و اقلیم متنوع مشهور است.

دیدنی های جیرفت

تولید محصولات کشاورزی در این شهر رونق خاصی دارد. اما در دهه اخیر، در جیرفت خشکسالی آمده و گذران زندگی برای روستاییان مشکل شده بود. می‌گویند روزی یکی از کشاورزان در حین شخم زدن زمین بخشی از یک کاسه را پیدا کرده و گمان کرده که با گنج مواجه شده. از آن پس مردم این روستا به کندن زمین و پیدا کردن اشیا تاریخی مشغول شدند و به قیمت ناچیزی آن‌ها را به قاچاقچیان میراث فرهنگی می‌فروختند.

تمدن 5 هزارساله جیرفت
اولین بار در سال ۲۰۰۳ عکس‌هایی از تمدن جیرفت و اطلاعاتی درباره آن منتشر شد. طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیمی‌ترین آثار باستانی در جیرفت مربوط به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش است.

دقیانوس شهر دیدنی های جیرفت

قسمتی از تمدن شهر جیرفت در شمال شرقی آن، شهر دقیانوس است. این شهر که در کنار رود هلیل رود قرارگرفته، در اثر طغیان آن و جاری شدن سیل از زیر خاک بیرون آمد.

داستان کشف تمدن جیرفت

قدمت این شهر که محل زندگی تمدن ارت بوده، به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد. این شهر پس از اسلام هم مورد توجه حکومت سلجوقیان قرار گرفته و در آن زمان قطب اقتصادی و تجاری آن‌ها بوده است.

 

شهر دقیانوس

تمدن روستای کنار صندل

یکی از دیدنی های جیرفت روستای کنار صندل است که در ۳۰ کیلومتری جنوب جیرفت قرار گرفته و بخشی از تمدن ۵۰۰۰ ساله این شهر است. پس از ۶ مرحله کاوش باستان‌شناسی در این منطقه، به این نتیجه رسیدند که قسمتی از یکی از اولین شهرهای ساخته شده در تمدن بشر در حوزه رود هلیل رود این تپه‌ها هستند.

تمدن کنار صندل

بالای تپه شمالی کنار صندل معبدی قرار دارد که یکی از عظیم‌ترین زیگورات‌های دنیاست. این زیگورات از بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه ساخته شده. همچنین در شمال غرب این تپه، گورستان قلعه کوچک کشف شده است.

600 20 th4 سفری بی‌نظیر به کالیفرنیای ایران!

طبیعت کالیفرنیای ایران

در فاصله ۴۰ کیلومتری از شمال غربی شهرستان جیرفت، یکی از این زیبایی‌های طبیعی قرار دارد که به «دریاچه سد جیرفت» شهرت یافته است. در واقع می‌توان این جاذبه زیبای گردشگری را عظیم‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه‌های موجود در استان کرمان نامید. اگر به جاهای دیدنی ایران علاقه دارید، میدان نقش جهان، نگینی بر انگشتری اصفهان را بخوانید.

جیرفت تابستان‌های گرم و نسبتا مرطوب و زمستان‌های معتدل و کوتاهی دارد. به همین دلیل است که برخی آن را هند کوچک یا کالیفرنیای ایران می‌نامند.

آبشار دلفارد از دیدنی های جیرفت

پیشنهاد مطالعه: مطلب ارواح حبس‌شده در میان دیوارهای زندان مخوف! را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۱۰ ب٫ظ

  5. آیت

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    سلام.وقت بخیر وخداقوت.ممنون از اینکه جای جای کشور عزیزمون وآثار وقدمتش رو به ما معرفی می کنید.همچنین کشورهای دیگه.خیلی مطالب این برنامه زیبا،جذاب وحیرت انگیزه!

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • ریحانه آهن کار

      ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۳۳ ق٫ظ

      سئاسگزارم. ممنون از توجهتون

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

    سلام، ممنون از معرفی این شهر شگفت انگیز، لطفا بیشتر از شهرهای گمنام ایران مطلب بزارید، ممنون 🌷

    پاسخ

    • ریحانه آهن کار

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

      سلام
      ممنونم از لطف و توجهتون
      چشم حتما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…