تصویر دو سیاهچاله در حال ادغام

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ناسا به‌تازگی تصویری را به اشتراک گذاشته که فرآیند ادغام دو سیاهچاله‌ی بزرگ را در کهکشان موسوم به NGC 6240 نشان می‌دهد.
Two Black Holes Merge NASA Illustration تصویر دو سیاهچاله در حال ادغام

این تصویر شامل داده‌های جدید تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا (Chandra) است که با یک تصویر در نور مرئی از تلسکوپ فضایی هابل که در نخستین بار سال ۲۰۰۸ منتشر شد، ترکیب شده است. داده‌های تلسکوپ چاندرا با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در تصویر نشان داده شده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تصویر دو سیاهچاله بخوانید.

تصویر دو سیاهچاله در حال ادغام

این سیاهچاله‌های ادغام شده تقریبا ۳۰۰۰ سال نوری از یکدیگر فاصله دارند و به صورت منابعی با نقاط روشن در وسط تصویر دو سیاهچاله دیده می‌شوند. این سیاهچاله‌ها به این دلیل در نزدیکی یکدیگر قرار دارند که به صورت مارپیچ به سوی یکدیگر حرکت می‌کنند و این روند از حدود ۳۰ میلیون سال پیش آغاز شده است.

کشف دو سیاهچاله‌ی در حال ادغام در سال ۲۰۲۰، بر اساس داده‌های تلسکوپ چاندرا اعلام شد. از سال ۲۰۰۲ دانشمندان علاقه شدیدی به پیگیری مشاهدات NGC 6240 توسط چاندرا و سایر تلسکوپ‌ها دارند.

NGC 6240 یک کهکشان فراروشن فروسرخ (ULIRG) در صورت فلکی مارافسای است و بازمانده‌ی ادغام سه کهکشان کوچکتر محسوب می‌شود. به گفته‌ی دانشمندان، روند ادغام ممکن است از حدود ۳۰ میلیون سال پیش آغاز شده باشد. تخمین زده می‌شود که این دو سیاهچاله در نهایت با هم برخورد کنند و ده‌ها یا صدها میلیون سال دیگر در یک سیاهچاله بزرگتر ادغام شوند.

تصور می‌شود که این جفت سیاهچاله‌های عظیم می‌توانند برخی از رفتارهای غیرمعمول را که در سیاهچاله‌های ابرپرجرم دیده می‌شود، مانند کج‌شدگی و خم شدنی که در جت‌های قدرتمند آن‌ها روی می‌دهد، توضیح دهند. همچنین انتظار می‌رود که سیاهچاله‌های عظیم در حال ادغام، قوی‌ترین منابع امواج گرانشی در جهان باشند.

پیشنهاد مطالعه: دانشمندان ممکن است انتشار امواج رادیویی از سیاره‌ای را که به دور ستاره‌ای فراسوی خورشید می‌چرخد​​، شناسایی کرده باشند.  امواجی که انتظار می‌رود از میدان مغناطیسی سیاره‌ Tau Boötes b گسیل شده باشند. برای مطالعه بیشتر مطلب «احتمال کشف امواج رادیویی یک جهان بیگانه» را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. جهان

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  2. مرجان

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  3. سامان

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۶:۲۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۰:۴۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۸:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…