سرزمین ارواح فراموش شده در هند!

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر کلکته یکی از مهم‌ترین شهرهای هندوستان است و تا سال ۱۹۱۱ پایتخت این کشور محسوب می‌شد. هند سرزمین شگفتی‌هاست و شهر کلکته نیز یکی از جذاب‌ترین شهرهای این کشور است.
گورستان خیابان پارک جنوبی

گورستان خیابان پارک جنوبی | South Park Street Cemetery

کلکته جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که میلیون‌ها گردشگر را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. اگر به بازدید از بناهای قدیمی و البته کمی ترسناک علاقه‌مند هستید در شهر کلکته می‌توانید یکی از ناب‌ترین تجربیات را داشته باشید. مجله دلتا در این مطلب شما را به بازدید از یکی از جاذبه‌های کلکته، یعنی گورستان خیابان پارک جنوبی دعوت می کند که مربوط به بیش از ۲۵۰ سال پیش است.
گورستان خیابان پارک جنوبی هند
گورستان خیابان پارک جنوبی بزرگ‌ترین گورستان مسیحی خارج از کلیسا در جهان و احتمالا بزرگ‌ترین گورستان مسیحی در خارج از اروپا و آمریکا به شمار می‌رود. این گورستان در سال ۱۷۶۷ میلادی افتتاح شده و تا سال ۱۸۳۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتما نام کمپانی هند شرقی ( The British East India Company) را شنیده‌اید. این شرکت بریتانیایی برای کسب منافع و امتیازهای تجاری در هندوستان تاسیس شد و به مرور امتیاز انحصاری کلیه تجارت ها و داد و ستدها در هند شرقی را به خود اختصاص داد. گورستان خیابان پارک جنوبی در واقع برای بازرگانان و کارکنان این شرکت ساخته شد تا درگذشتگان مسیحی در گورستانی مخصوص دفن شوند. هندوستان در آن سال ها مملو از انواع و اقسام بیماری های کشنده بود. آب و هوای گرمسیری این منطقه افراد انگلیسی حاضر در منطقه را دچار بیماری‌های مختلف می‌کرد و به همین دلیل نیاز به یک گورستان ویژه احساس می‌شد.
گورستان خیابان پارک جنوبی هندوستان
گورستان خیابان پارک جنوبی دیگر فعال نیست و پذیرای مردگان نیست، اما زنده‌های بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند! در حال حاضر این گورستان به یک اثر تاریخی تبدیل شده و تحت حفاظت دولت قرار دارد. گورستان خیابان پارک جنوبی در مساحتی بیش از ۳ هکتار واقع شده و دورتا دورش را دیوارهای آجری بلند پوشانده است. وقتی در این مکان قدم می‌زنید با انواع قبر، آرامگاه‌های بزرگ، مقبره و … مواجه می‌شوید. چیزی قریب به ۱۹۰۰ قبر در این گورستان وجود دارد که ترکیبی از معماری و طراحی گوتیک اروپایی تا معماری باستانی هندی است و محیطی شگفت‌انگیز و جالب را ایجاد کرده است.
سرزمین ارواح فراموش شده!

سرزمین ارواح فراموش شده!

وقتی لابه‌لای قبرهای این گورستان قدم می‌زنید انگار که به گذشته سفر کرده‌اید. برخی گورها متعلق به شخصیت‌های مشهور نظامی و سیاسی دوران‌های مختلف است. روی قبرها نام افراد و نوشته های جالبی به چشم می خورد. بسیاری از افرادی که در این گورستان دفن شده‌اند در سنین نوجوانی بوده‌اند و در طول سفر دریایی طولانی آن زمان از انگلیس به هند دچار بیماری شده‌اند. بسیاری از قبرها نیز نام و نشانی ندارند و تنها عبارت «مادری فداکار»، «پدری زحمتکش» و … نوشته شده است.
پارک جنوبی کلکته
همان طور که از نام این گورستان مشخص است در پارک جنوبی کلکته قرار گرفته است و فضای سرسبزی اطراف قبرها قرار دارد. هرچند این گورستان تحت حفاظت قرار دارد و مدام بازسازی و مرمت می‌شود اما طبیعت قدرتی بیشتر دارد و به مرور این گورستان را در کام خود فرو می‌برد. جنگل‌های سر به فلک کشیده گرمسیری این گورستان را احاطه کرده‌اند و علفزارها و گیاهان خودرو اطراف قبرها را فرا می‌گیرند. کف زمین پوشیده از خزه و علف شده و لابه‌لای این علفزار هر ازگاهی قبری یا آرامگاهی خودنمایی می‌کند. ترکیب طبیعت و گورستان تصویری جالب باری بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند و فضایی عجیب و سحرانگیز به وجود آورد.
ترکیب طبیعت و گورستان

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    عالی عالی عالی عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۶:۲۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۴:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…