مسجد شیخ‎لطف‎الله، شاهکار کم‌نظیر معماری و کاشیکاری

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معماری مساجد ایرانی بعنوان یکی از زیباترین بناهای این سرزمین نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می‎کند.
معماری

در تحسین زیبایی‎های معماری مسجد شیخ لطف الله همین بس که وقتی چشمانت را مقابل کاشی‎ها قرار می‎دهی، دلت را شیفته و چشمانت را خیره می‎کند. “لویی کان” معمار برجسته جهان در وصف این اثر می‎نویسد: «من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‎توانم چنین اثری را تصور کنم». به راستی این بنا چیست که همه را متحیر کرده است؟

معماری

به گزارش مجله دلتا، مسجد شیخ لطف الله، ۴۰۰ سال پیش در اصفهان واقع در ضلع شرقی میدان نقش‎جهان و مقابل کاخ عالی‎قاپو ساخته شده است. خطوط اسلیمی (خطوط هندسی منظم)، گنبد کم ارتفاع مسجد را به طرز باشکوهی تزئین کرده است و هماهنگی بی نظیری را در نقش و طرح و رنگ به نمایش می گذارد.

معماری ایرانی

نکته قابل‎توجه این است که این مسجد نه مناره دارد و نه شبستان و در عین حال گردترین گنبد جهان را دارد که به عنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا از آن یاد می‎شود و در طول روز به سه رنگ خاکی، صورتی و خاکستری در می‎آید. معمار این بنا «محمدرضا اصفهانی» به شکلی هنرمندانه، فضایی نورانی و عرفانی را خلق کرده است .

معماری مسجد شیخ لطف الله

نبود مناره بر فراز مسجد

نبود مناره در کنار گنبد، سوالی است که شاید ذهن خیلی‎ها را به خود مشغول کند، چون در همه مساجد مناره جزء جدانشدنی از معماری است. پیش از اسلام، مناره نمادی برای جهت‌یابی روی ساختمان‌ها ساخته می‌شد و خبر از وجود یک شهر را می‌داد و کاروان‌ها به این روش مسیر خود را پیدا می‌کردند. اما بعد از اسلام، مناره و گلدسته نماد مسجد بود و از این مکان مردم را برای ادای فریضه نماز فرا می خواندند. اما از آنجا که مسجد شیخ لطف الله عبادتگاهی برای درباریان و خانواده شاه بود و کسی اجازه ورود به آن را نداشت‎، مناره‎ای بر فراز آن ساخته  نشد تا عامه‎ی مردم به این مسجد نیایند.

ساختمان مسجد شیخ لطف الله

یک نظر

  1. سانازشاملو

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    معماری بی نظیر ایرانی به به

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…