شب یلدا هندوانه بخورید!

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص هندوانه (Watermelon) شامل کمک به پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، سرطان، کاهش تب، کنترل فشار خون، درمان یبوست و سنگ‌های مجاری ادرار است.
هندوانه شب یلدا

هندوانه شب یلدا : هندوانه میوه‌ای خوش طعم، شیرین و آبدار است که به دلیل میزان زیاد آب در آن برای دفع سموم بدن، پاکسازی و رفع عطش و گرمازدگی در تابستان بسیار مفید است. این میوه پرخاصیت و سودمند سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین آ و برخی از ویتامین‌های گروه ب است. خواص هندوانه و فواید آن برای تندرستی شامل خاصیت آنتی اکسیدان، ضد سرطان، مدر، ملین و در عین حال مقوی بودن این میوه است. برای آشنایی بیشتر با خواص هندوانه همراه مجله دلتا باشید.

 خواص هنداونه

خواص هندوانه

طبع هندوانه سرد و تر است. بر همین اساس مصرف آن در کاهش عطش، رفع گرمازدگی و پایین آوردن حرارت کبد بسیار موثر است. برخی از مهمترین خواص هندوانه و فواید آن برای تندرستی عبارتند از:

هندوانه در تنظیم حرارت بدن و کنترل تشنگی و عطش موثر است. این خاصیت هندوانه باعث شده تا از آن برای پایین آوردن تب نیز استفاده شود.

  • به دلیل میزان بالای پتاسیم موجود در هندوانه و مدر بودن آن، مصرف آن برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفیده بوده، در کنترل فشار خون و حفظ سلامت رگ‌های خونی و دفع اسکلروز (تصلب) موثر است.
  • بیش از ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین مصرف آن باعث می‌شود زودتر احساس سیری کرده و به کنترل پرخوری کمک می‌کند، همچنین خاصیت ملین بودن آن، به درمان یبوست کمک کرده، به طورکلی در کاهش وزن و لاغری موثر است.

فواید هندوانه

  • یکی از خواص هندوانه خاصیت مدر بودن آن است، از همین رو به سلامت کلیه‌ها کمک کرده، مصرف آن برای دفع سنگ‌های مجاری ادرار و درمان خانگی سنگ کلیه مفید است.
  • مصرف هندوانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، پیشگیری از سرطان به ویژه خطر سرطان روده و سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی از فواید هندوانه برای تندرستی است.
  • هندوانه سرشار از مواد معدنی مهم و ضروری مانند پتاسیم است و به حفظ کلسیم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تر کمک می‌کند.
  • هندوانه سرشار از ویتامین‌های ث و آ است. با خوردن این میوه می‌توانید مقادیر زیادی از این ویتامین‌ها را به بدن خود برسانید. این ویتامین‌ها به سلامت پوست شما کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضد التهاب این میوه باعث شده، ماسک تهیه شده از این میوه برای بهبود التهاب پوست ناشی از اصلاح موی صورت یا التهاب ناشی از آفتاب سوختگی بسیار مناسب باشد.
  • یکی از خواص هندوانه در طب سنتی کاهش علائم آسم و کمک به درمان هپاتیت است.
  • به دلیل میزان بالای سیترولین موجود در هندوانه، مصرف این میوه، قبل از فعالیت بدنی شدید به کاهش ضربان قلب و درد عضلات کمک می‌کند. همچنین مصرف این میوه قبل از فعالیت‌های سنگین به تعریق کمتر هنگام تمرینات شدید ورزشی و کاهش عطش و تشنگی‌های شدید کمک می‌کند. از این رو متخصصان تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌کنند یک ساعت قبل از تمرین یا مسابقات هندوانه یا آب آن را مصرف کنند.

کاهش وزن

مضرات هندوانه 

  1. خوردن هندوانه بسیار سرد و خنک، مضر بوده باعث آسیب به قلب و کلیه‌ها می‌شود. همچنین توصیه می‌شود هندوانه را بلافاصله بعد از غذا میل نکنید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می‏‌شود.
  2. زیاده روی در مصرف هندوانه در افراد سرد مزاج، سبب درد مفاصل، ضعف قوای جنسی، نفخ و سوء هاضمه می‌شود.
  3. هندوانه دارای ترکیبات گواتروژن است و افرادی که دارای کمبود ید هستند، باید در مصرف این میوه احتیاط کنند.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۳:۱۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…