عقدا، بزرگترین روستای خشتی ایران

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بافت تاریخی عقدا در شهرستان اردکان یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی استان یزد است. مهم‌ترین ویژگی تاریخی این بافت، وجود معماری‌های متوالی از دوره‌های مختلف تاریخی از دوره آل‌مظفر تا دوره معاصر است که نشان از قدمت تمدن در این شهر دارد.
شهر عقدا

معرفی شهر عقدا

یزد استان خشتی ایران است، استانی که شهرهای آن همه بویی از خشت را در خود دارند، در این میان در اردکان یکی دیگر از شهرهای استان یزد روستایی وجود دارد که یکی از بزرگترین و کهن‌ترین شهرهای بخش مرکزی اردکان است و دارای قدمتی ۶۰۰۰ ساله، مربوط به قبل از اسلام و معاصر با شهرستان میبد می‌باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با شهر عقدا آشنا شوید.
شهر عقدا در یزد
شهر عقدا شبیه به بافت تاریخی و سنتی شهر یزد است، کوچه پس کوچه‌هایی که از خانه‌های گلی پر شده‌اند. شهر تاریخی عقدا از شهرهای شمالی استان یزد است که در میانه جاده نائین به اردکان قرار داشته و از توابع شهرستان اردکان به حساب می‌رود. شهر تاریخی عقدا

وجه تسمیه شهر عقدا

وجود بناهای تاریخی نظیر بازار و حمام ۱۱۰۰ ساله عقدا، قلعه‌ها و کاروانسراها، بادگیرها و… این شهر را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای استان یزد تبدیل کرده است. عقدا تا حدود قرن ۷ با داشتن ساکنینی کاملا زرتشتی به «گبرگاه» معروف بوده است. روایت‌های زیادی در خصوص انتخاب اسم شهر وجود دارد به طوری‌که در روایتی آمده است که به سبب آنکه این شهر فاقد دیوار دفاعی بوده است، راهزنان مادام به این روستا حمله می‌کردند اما در یک روز خواجه نصیرالدین طوسی با اتراق در آنجا، طرح ساخت دیوار را داده و می‌گوید؛ تنها کسانی که مسلمان شوند حق ماندن در این شهر را دارند.
وجه تسمیه شهر عقدا
پس از مسلمان شدن اکثر اهالی، در یک شب، همزمان عقد ۴۰ دختر و پسر تازه مسلمان شده انجام می‌شود و از آن زمان به بعد، اسم این شهر به «عقدگاه» و سپس «عقدا» تغییر می‌کند. اما روایت دیگری این ماجرا را در خصوص «عقدار» یکی از سرهنگ ‌های یزدگرد، نسبت داده‌اند و وجه تسمیه آن را نیز از همین امر می‌دانند.
شهر عقدگاه
در این شهر جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد، از جمله چاپارخانه‌ای که در کنار کاروانسرا ایجاد شده و سازمان میراث فرهنگی ۱۵ سال پیش کاروانسرا را مرمت کرد، اما به چاپارخانه رسیدگی نشده و هر روز در حال ویرانی است.
بافت تاریخی شهر عقدا
در داخل بافت تاریخی می‌توان حسینیه و میدان های قدیمی ۴۰۰ ساله را نیز مشاهده کرد که به جا مانده از دوران صفوی است. شهر عقدا همچنین باغ‌های انار بسیاری دارد و کوچه باغ‌هایی دارد که در فصل پاییز این شهر را دیدنی می‌کند.
باغ‌های انار عقدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…