همه چیز درباره خواص تربچه

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تربچه‌ها خاصیت آنتی‌بیوتیک، مدر، آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب و محرک دارند. مهم‌ترین خواص تربچه در طب سنتی شامل کمک به درمان سرماخوردگی، برونشیت، دفع انگل‌های روده‌ای، بهبود عملکرد کبد، پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی است.
خواص تربچه

میوه‌ها و سبزی‌های رنگی سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و آنزیم‌های مفید هستند. یکی از سبزیجات رنگی پرخاصیت تربچه است و همانند دیگر سبزیجات قرمز سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. در این مطلب از مجله دلتا درباره خواص تربچه صحبت خواهیم کرد.

خواص تربچه 

بر اساس طب سنتی، طبع تربچه گرم و خشک است و مصارف طبی فراوان دارد. بخش خوراکی تربچه ریشه آن است و علاوه بر آن، تخم تربچه و برگ‌های آن نیز خاصیت درمانی دارند. برخی از مهمترین کاربرد‌های درمانی این سبزی پرخاصیت عبارتند از:

پیشگیری از سرطان

۱. پیشگیری از کم خونی

تربچه سرشار از فولات است و مصرف آن به صورت خام یا نوشیدن آب تربچه همراه با آب هویج به علت دارا بودن آهن، پتاسیم و روی منجر به بهبود علائم کم خونی و پیشگیری از آن می‌شود. همچنین مصرف تربچه باعث تولید گلبول‌های قرمز خون شده و گردش خون را افزایش می‌دهد، ضمن این که باعث بهبود سطح اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.


۲. پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش فشار خون بالا

در پژوهشی که دانشمندان ژاپنی روی خواص تربچه انجام دادند، مشخص شد که تربچه در تولید اکسید نیتریک که یک تنظیم کننده مهم در عملکرد رگ‌های خونی است، تاثیر دارد. به طورکلی سلول‌هایی که سلول‌های خونی را تشکیل می‌دهند، اکسید نیتریک را تولید می‌کنند و هنگامی که این گاز به جریان خون منتقل می‌شود، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، همچنین گاهی گلبول‌های قرمز و سفید به دیواره‌های رگ‌های خون متصل می‌شوند که باعث افزایش خطر لخته شدن شده و انتشار اکسید نیتروژن باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود و مصرف تربچه به تولید بیشتر این گاز در بدن کمک میکند.


۳. سلامت دستگاه گوارش

مصرف تربچه منجر به افزایش باکتری‌های مفید روده برای سلامت دستگاه گوارش خواهد شد و به تقویت معده کمک می‌کند.

خواص تربچه قرمز

۴. درمان یبوست

تربچه دارای فیبر فراوان است و مصرف آن به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کند. همچنین به دلیل این خاصیت از تربچه در طب سنتی برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری بواسیر (یبوست مزمن یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) استفاده می‌شود.


۵. کمک به کاهش وزن

تربچه نیز همانند دیگر سبزیجات مقدار زیادی آب در خود دارد، بنابراین کالری آن فوق‌العاده پایین است. همچنین فیبر موجود در آن، برای مدت طولانی باعث احساس سیری میشود و از این رو انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند.


۶. کمک به درمان برونشیت، آسم و اختلالات تنفسی

از دیگر خواص تربچه داشتن خاصیت اکسپکتورانت است. در واقع این سبزی خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش‌ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می‌شود.

درمان سرماخوردگی

۷. تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان

تربچه حاوی مواد آنتی‌اکسیدان و سولفور است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه، پروستات، کلیه و تخمدان نقش دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی کنندگی که دارد از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند.


۸. تصفیه خون و کمک به درمان یرقان

از خواص تربچه در طب سنتی کمک به تصفیه خون و درمان یرقان (زردی) است. تربچه گرفتگی کبد را رفع می‌سازد و سنگ صفرا را از میان می‌برد.


۹. درمان سرفه‌های خشک

از تربچه و آب آن در طب سنتی برای رفع عفونت دستگاه تنفسی و کمک به درمان سرفه‌ خشک استفاده می‌شود.

مضرات تربچه (نکات احتیاطی و منع مصرف)

  • افراد مبتلا به بیماری پفیگوس (بیماری خودایمنی پوستی و مخاطی) بهتر است از خوردن تربچه و هم خانواده‌های آن خودداری کنند.
  • زیاده روی در مصرف تربچه ایجاد نفخ شکم خواهد کرد و سلامت دندان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ دی ۱۳۹۹ در ۲:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۳:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…