اموال فرد مجرد به چه کسانی می‌رسد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پس از فوت هر فرد، اموال و دارایی‌های متوفی به وراث او تعلق می‌گیرد.
تقسیم ارث فرد مجرد

تقسیم ارث فرد مجرد سؤال بسیاری از افراد است. طبق قانون مدنی، طبقات ارث مشخص شده و به نسبت درجه نزدیکی به متوفی این طبقات تقسیم‌بندی شده‌اند. طبق این قانون هر کسی که فوت کند و مالی از وی باقی بماند و وارثی هم داشته باشد اموال او باید به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم شود؛ اما باید دید در مورد ارث فرد مجرد چه قانونی وجود دارد. همراه دلتامگ باشید.

تقسیم ارث فرد مجرد

در مورد تقسیم ارث فرد مجرد می‌توان گفت که اگر از او اموالی برجامانده باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیات باشند، ارث وی به سه قسمت تقسیم و یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید.

اما اگر پدر و مادر در زمان حیات فرزند پسر در قید حیات نباشند اموال او به نسبت برادرها دوبرابر خواهرها بین آن‌ها تقسیم می‌شود و در صورت فوت خواهر و برادر اموال به خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها به همان نسبت برادرزاده‌ها دوبرابر خواهرزاده‌ها خواهد رسید.

در تقسیم ارث فرد مجرد چه پسر و چه دختر به علت نبود همسر و فرزندان اموال به خانواده به نسبت خویشاوندی آن‌ها خواهد رسید و در صورت نبود همه‌ افراد یک‌طبقه، ارث به طبقه بعد منتقل خواهد شد. این تقسیم در مورد ارث دختر و پسر مجرد فرقی نخواهد داشت.

اگر فرد مجردی فوت کند و وراث او فقط پدر یا مادر وی باشند همه اموال به وی خواهد رسید و دیگران ارثی از وی نخواهند برد. قانون بیان می‌دارد که حقوق و مزایایی که فرد متوفی مجرد داشته در صورت حیات پدر و مادر به آن‌ها خواهد رسید.

سهم‌الارث پدر و مادر در صورت فوت فرزند مجرد

سهم‌الارث پدر و مادر در صورت فوت فرزند مجرد

طبق قانون مدنی پدر و مادر در طبقه اول ارث قرار داشته و این موضوع یعنی اگر فرد مجردی فوت کند و دارای پدر و مادر باشد ارث او بین پدر و مادر تقسیم می‌شود و برادر و خواهر که در طبقه بعدی هستند ارثی نخواهند برد.

مطلب پیشنهادی:  راه‌های به موفقیت رسیدن در مشاور املاک

در این حالت ارث مادر یک‌سوم و پدر دو سوم است. البته نکته‌ای که باید بیان کرد این است که مادر تحت شرایطی دارای حجب نقصانی بوده که این مورد به این معناست که سهم‌الارث او تحت شرایطی کم می‌شود و آن هم این است که فرد مجرد متوفی دارای 2 برادر یا یک برادر و دو خواهر باشد یا اینکه دارای 4 خواهر (پدری یا پدر و مادری ) باشد در این حالت سهم ارث مادر که یک سوم است کاهش پیدا کرده و به یک ششم خواهد رسید. بنابراین خواهر و برادر امی (مادری) نقصانی برای مادر محسوب نمی‌شود.

سهم‌الارث خواهر و برادر از فرد مجرد

سهم‌الارث خواهر و برادر از فرد مجرد

خواهر و برادرها در صورتی از فرد مجرد ارث می‌برند که طبقه اول ارث موجود نباشد. باتوجه‌به اینکه فرد مجرد دارای همسر و فرزند نبوده تنها مانع برای خواهر و برادرها پدر و مادر است و اگر در زمان فوت فرد مجرد پدر و مادر در قید حیات نباشند ارث به خواهر و برادرها می‌رسد که در این حالت بر اساس قانون ارث برادر 2 برابر خواهر ارث خواهد برد.اگر متوفی دارای چند برادر و چند خواهر باشد سهم الارث خواهران نسبت به هم و سهم الارث برداران نسبت به یکدیگر مساوی است. (چون در یک طبقه از ارث و تساوی در جهت ارثبری دلیلی بر برتری یکی از وراث نیست).
اگر در زمان فوت متوفی مجرد هیچ یک از خواهر و برادر او زنده نباشند فرزندان آنها که خواهرزاده و برادرزاده هستند؛ براساس سهم پدر و مادرشان (خواهر و برادر) از ارث برخوردار می‌شوند.
نکته: پرداخت دیون متوفی و همچنین هزینه کفن و دفن میت برعهده ورثه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …