بهترین نوع شکلات برای سلامتی کدام است؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به نقل از Montezuma II امپراطور ازتک ها آورده اند که یک سرباز تنها با خوردن یک فنجان کاکائو می تواند یک روز کامل را دوام بیاورد.
بهترین نوع شکلات

اما منظور Montezuma II احتمالا شکلات داغی که ما این روزها میل می کنیم نیست و وی در اصل به دانه های ریگ مانند و تلخی اشاره داشته که گاه لایه ای از کلسیم رویشان قرار داشته است. شکلات های شیرین امروزی که ترکیبی از شیر خشک و شکر را در خود دارند محصول انقلاب صنعتی هستند. البته تا این اواخر حتی تصور هم نمی شد که شکلات اثرات بالقوه ای در سلامت انسان داشته باشد و بیشتر به عنوان لذت آمیخته به گناه از آن یاد می شده. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره بهترین نوع شکلات برای سلامتی می‌خوانید.

بهترین نوع شکلات برای سلامتی

اما تحقیقاتی که در سی سال گذشته انجام شده دیدگاه ما را نسبت به شکلات و کاکائو (ماده پایه برای تهیه شکلات) تغییر داده است. این تغییر دیدگاه مشخصا از سال ۱۹۹۷ میلادی به دنبال انتشار نتایج تحقیقی آغاز شد که پژوهشگران دانشگاه هاروارد روی بخشی از جمعیت پاناما و کلمبیا انجام دادند که اصلاحا Kuna خوانده می شدند.

محققان گزارش دادند مردمانی که در سواحل پاناما زندگی می کنند فشار خون پایینی دارند، عمرشان طولانی تر، نرخ سکته و حمله قلبی در آن‌ها به مراتب کمتر و آمار ابتلایشان به دیابت و سرطان هم نسبت به افرادی که در سرزمین های اصلی پاناما زندگی می کنند کمتر است. آن‌ها در گزارش خود اعلام کردند وجه تمایز این مردمان در کاکائو است چراکه مردمان Kuna به طور متوسط پنج فنجان ماده غذایی ساخته شده از آن را در طول روز مصرف می کنند.

سوالی که مطرح شد این بود: کاکائو چه ماده ای دارد که این اثرات مثبت را روی سلامتی می گذارد؟ پاسخ احتمالا فلاونول‌ها و به طور مشخص ترکیبی به نام کاتچین (epicatchin) است. در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص گردید که epicatchin نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است. با این همه عملکردی که در بدن انسان از خود به نمایش می‌گذاشت کاملا شبیه به یک آنتی اکسیدان نبود.

این ماده در مقابل اثرات دیگری را در بدن از خود نشان می داد؛ کم کردن از تنش و فشارهای وارده به رگ های خونی یکی از اثرات مثبت برشمرده شده برای آن بود که در نهایت به پایین آوردن فشار خون کمک می کرد و تولید کلسترل HDL را تسهیل می نمود و به عملکرد بهتر انسولین منجر می شد. در واقع استدلال دانشمندان این بود که epicatchin ایجاد این اثرات بیولوژیکی را ساده تر می کند.

مصرف کاکائوی خالص

اگر شکلات حاوی مقدار کافی epicatchin نیست و در نتیجه تاثیر چندانی بر سلامت انسان ندارد آنگاه تکلیف کاکائو چه خواهد بود؟ دانشمندان معتقدند دانه های کاکائو که از درختی به نام Theobroma cacaoبه دست می آید تاثیر به مراتب بیشتر روی سلامت انسان دارند.

با این همه باید اشاره کنیم این اواخر تحقیقی که حاکی از اثرات مثبت کاکائو روی کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی باشد انجام نگرفته و تمامی تحقیقات چند سال گذشته حول بهترین نوع شکلات یا کاکائوهای صنعتی بوده اند.

بنابراین، در انتها می توان اینطور نتیجه گرفت که شکلات غذای سالمی نیست هرچند که تحقیقات مختلف نشان دهنده اثرات مثبت آن (انواع بهینه سازی شده آزمایشگاهی) روی بدن انسان هستند. لذا بهترین توصیه ای که پژوهشگران حالا در اختیارمان قرار می دهند این است که نباید شکلات های صنعتی را برای بهره مندی از اثرات سلامتی شان مصرف کرد چراکه این مواد چنین تاثیری ندارند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «مجوز عرضه گوشت مرغ تولید شده در آزمایشگاه» را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. عابدین

    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۸ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ب٫ظ

  4. عرفان محبان

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۷ ب٫ظ

    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۲ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۱۱ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…