اولین صندوق امانات جهان در ایران

۱۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین بانک تاریخ بشر یا به عبارتی نخسین صندوق امانات دنیا در شهر یزد و در روستای سریزد واقع شده است. سریزد یکی از روستاهای شهرستان مهریز است که قدمتی چند هزار ساله دارد.
قلعه سریزد

قلعه سریزد در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است. کارشناسان می‌گویند ایرانی‌ها این بنای شگفت‌انگیز را به عنوان اولین بانک جهان ساختند. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده و معماری بسیار دقیق و شگفت‌انگیزی دارد. حال در ادامه با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره اولین بانک جهان بدانید.

قلعه سریزد

روستای سریزد

به ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد که برسید، به قلعه سریزد دسترسی خواهید داشت. البته در این منطقه نباید دنبال جاذبه‌های تفریحی و هیجان انگیز باشید زیرا به جز یک مغازه نان و یک بقالی، مغازه دیگری در آن وجود ندارد.

یک مدرسه خیلی کوچک هم در روستا وجود دارد که بچه‌های روستا در آنجا درس می‌خوانند اما حالا بیشتر افرادی که در این روستا زندگی می‌کنند زنان و مردان سال‌خورده هستند که فرزندانشان برای کار یا تحصیل به شهرها و روستاهای دیگر رفته‌اند.

قلعه های ایران
مردمان روستای دوست‌داشتنی سریزد به اندازه‌ای خونگرم و مهمان‌نواز هستند که شما می‌توانید تجربه بی‌نظیری از مهمان‌نوازی را در کنارشان داشته باشید.

خانه‌های کاهگلی به صورت پراکنده در سطح روستا دیده می‌شود. مردم در این روستا بیشتر از راه کشاورزی و همچنین از باغ‌های اناری که دارند، پول درمی‌آورند.

صندوق اماناتی با ۴۶۸ حجره

دور تا دور قلعه سریزد خندق عمیقی کنده شده است. در قلعه به وسیله یک قرقره بالا و پایین می‌رود و وقتی آن را بالا می‌برید با یک در دیگر روبه‌رو می‌شوید. تنها راه ورود به این قلعه این در است چون فقط یک در دارد.

در بالای این در حفره‌های بزرگی وجود دارد که ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید به چه دلیل این حفره‌ها در آن بالا هستند؟ وجود این حفره‌ها به این دلیل است که اگر روزی غارتگر یا دزدی توانست وارد قلعه شود از این حفره‌ها آب جوش روی آن‌ها بریزند.

سر یزد
وقتی در دوم باز می‌شود با تعدادی دالان روبه‌رو می‌شویم. دالان‌های تو در تویی که خیلی کوچک هستند. این دالان‌ها، روزگاری حجره‌های مربوط به خانواده‌ها بوده‌اند. این ارگ دارای ۴۶۸ حجره است، یعنی در گذشته ۴۶۸ خانواده در این ارگ، اشیای گران قیمت خود را به امانت می‌گذاشته‌اند.

قلعه سریزد از سه طبقه تشکیل شده است و در مقابل بعضی از دالان‌ها یا حجره‌ها، چوبی گذاشته شده است که یعنی نباید وارد آنجا شوید. داخل دالان‌ها هیچ وسیله‌ای به‌جز چند کوزه گلی دیده نمی‌شود؛ البته کارشناسان می‌گویند هنوز عملیات اکتشاف در دل این قلعه انجام نشده است.

قلعه سریزد

علت ساخت بانک در روستای سریزد

دلیل ساخت قلعه سریزد این بوده که در ۱۷۰۰ سال پیش در زمان حکومت ساسانیان جاده ابریشم از قسمت جنوبی این روستا گذشته است، به همین دلیل رفت و آمد تاجران در این منطقه زیاد بوده و به طبع هر جا که تجار زیاد باشد دزدان و غارتگران زیادی هم در کمین هستند تا اعمال شوم خود را اجرا کنند. مردم سریزد همیشه شاهد غارت و دزدی بوده‌اند. به همین دلیل به این فکر افتادند که اشیای باارزشان را در یک جا دور از خانه و کاشانه‌شان نگهداری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری روستای کونگ فوکارها کجاست؟ را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۳۷ ب٫ظ

  2. فاطمه

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۷:۳۸ ب٫ظ

    ممنونم از زحمات شما عزیزان مطالب باارزش.وقدمت.تاریخی.دارن.دراختیار.دیکر هموطنان قرار میدهید

    پاسخ

  3. عاطفه

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ در ۳:۲۲ ب٫ظ

    وای خدای من چقدر زیبا وجالب بود حیف که رسیدگی نمیکنن 🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در ۱:۳۴ ب٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرت عزیز دلم

      پاسخ

    • یاوری

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

      امیدوارم که در حد حفظ میراث فرهنگی به مرمت آثار تاریخی توجه شود…..

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۲ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۰۵ ب٫ظ

    • سارا امیرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

      کاربر گرامی و فرهیخته مجله دلتا، از اینکه با ما همراهید سپاس گزاریم و برایتان یک دنیا شادی و سلامتی را از خدای مهربان آرزو می کنیم.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۱۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…