بهترین ضدعفونی کننده‌ برای مقابله با کرونا چیست؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگرانی کنونی از بابت گسترش و همه‌گیرشدن ویروس جدید کرونا، کووید-۱۹، استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده و تمیزکردن مکرر دست‌ها را به یکی از ملزومات زندگی روزمره تبدیل کرده است.
ضدعفونی کننده برای کرونا

نخستین نکته احتیاطی که همه ما برای پیشگیری از شیوع بیشتر کووید-۱۹ باید رعایت کنیم، تمیزکردن مکرر دست‌ها است. اگر بخواهیم فهرستی از انتخاب‌های پیش رو برای تمیزکردن دست‌ها طی روندی منظم تهیه کنیم، شستن صحیح دست ها با آب و صابون در صدر این فهرست قرار خواهد گرفت. سه راهکار دیگر استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده دست، الکل و دستمال ضدعفونی‌کننده خواهند بود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره انواع مواد ضدعفونی کننده برای کرونا صحبت خواهیم کرد.

ضدعفونی کننده برای کرونا

۱. الکل‌های صنعتی

یکی از پراستفاده‌ترین ضدعفونی‌کننده‌ها الکل‌های صنعتی هستند. به نظر می‌رسد که این الکل‌ها برای ازبین‌بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها کارآمد باشند.

الکل خاصیت میکروب‌کشی قابل‌ملاحظه‌ای دارد، اما برای سلامت پوست خوب نیست، به‌ویژه برای کسی که می‌خواهد به‌طور مکرر دست‌ها را با آن تمیز کند.

الکل رطوبت پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی آن می‌شود که ممکن است به ترک‌خوردن سطح پوست هم منجر شود. خشکی بیش از حد پوست و ترک‌خوردگی آن، احتمال منتقل‌شدن عفونت‌ها را بیشتر می‌کند.

بنابراین استفاده از الکل برای تمیز و ضدعفونی کردن دست‌ها با محدودیت‌هایی همراه است؛ مگر آنکه با اضافه‌کردن روان‌کننده و نرم‌کننده به محلول موردنظر از پیامدهای یادشده پیشگیری شود.

کرونا

۲. محصولات ضدعفونی‌کننده دست

محصولات ضدعفونی‌کننده انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها هستند. به‌طورکلی، دو نوع ضدعفونی‌کننده دست موجود است: ضدعفونی‌کننده الکلی و آن‌هایی که بدون الکل هستند.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، الکل طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و این دقیقا همان‌چیزی است که اکنون به آن نیاز داریم. بنابراین می‌توان گفت که ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی برای مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین انتخاب هستند.

ضدعفونی دست

البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به‌توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایده‌آل برای تمیزکردن دست‌ها است. این محصولات معمولا حاوی روان‌کننده‌هایی نظیر گلیسیرین و نرم‌کننده‌هایی نظیر آلوئه ورا هستند که از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و باعث آبرسانی به پوست آن می‌شوند.

نکته دیگر اینکه تأثیر مواد و ترکیبات ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبِ موجود در این محصولات، آنی و مداوم است؛ به این معنا که بلافاصله پس از استفاده، میکروب‌ها را از بین می‌برند و تا مدت‌زمان نسبتا زیادی دست‌ها را پاکیزه نگه می‌دارند. در بسیاری از این محصولات، از ترکیبات دیگری نظیر غلظت‌دهنده‌ها (thickeners) و مواد معطر هم استفاده می‌شود که آسیبی به پوست نمی‌رسانند و از این بابت هم جای نگرانی نیست.

۳. دستمال ضدعفونی‌کننده

دستمال‌های ضدعفونی‌کننده به‌طور معمول برای تمیزکردن سطوح مختلف استفاده می‌شوند، نه برای تمیزکردن دست‌ها.

اگر در شرایطی اضطراری قرار گرفتید که نه به ضدعفونی‌کننده دست و نه به آب و صابون دسترسی داشتید، از دستمالی استفاده کنید که حداقل حاوی ۴۰ درصد الکل باشد. به‌هنگام استفاده از دستمال هم خیلی مراقب باشید؛ استفاده نامناسب از آن‌ها نه‌تنها به ازبین‌بردن میکروب‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه ، به پخش‌شدن آن‌ها دامن می‌زند.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که از هر دستمال ضدعفونی‌کننده، فقط‌ و فقط روی یک سطح باید استفاده کنید. استفاده مجدد از دستمال روی سطوح دیگر باعث پخش‌شدن میکروب‌ها می‌شود.

ضدعفونی سطوح

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۳:۱۰ ب٫ظ

  5. تقوی

    ۱۰ دی ۱۳۹۹ در ۳:۲۵ ق٫ظ

    شستن دست و نظافت تکراری و خسته کننده میباشد

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۹ در ۸:۴۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۳:۵۵ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۳:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…