تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نسخه‌برداری از فرآیندی در رحم برای تولید بافت چشم و با استفاده از نوعی سلول بنیادی انسان توانسته‌اند یک چشم آزمایشگاهی حساس به نور را تولید کنند.
97c22864ec584f4e843dd490b2b99c6f تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور

این ساختار سه‌بعدی نشانگر گامی به سوی بازیابی بینایی در نابینایان است. محققان برای ساخت بافت پیچیده شبکیه چشم در ظرف آزمایشگاهی، از فرآیندی که در رحم رخ می‌دهد نسخه‌برداری کردند.

شبکیه لایه‌ای از سلول‌های حساس به نور و نورون‌ها در پشت چشم است که سیگنال‌های نوری را به پیام‌های عصبی برای انتقال به مغز تبدیل می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تولید چشم آزمایشگاهی می‌خوانید.

تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور
تجربه مذکور با استفاده از سلول‌های بنیادی القا شده شبیه‌ جنینی انجام شد که شامل سلول‌های بالغ دستکاری شده برای بازگشت به حالت شبه جنینی است. این سلول‌ها مانند سلول‌های بنیادی جنینی از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به هر نوع بافت در بدن برخوردارند. دانشمندان این سلول‌ها را برای تبدیل به سلول‌های پیش‌ساز شبکیه هم‌محور کردند که در نهایت به شکل ساختارهای سه‌بعدی توسعه یافتند.

آزمایش پالس نور

در مرحله بعد دانشمندان این شبکیه کوچک را با قرار دادن آن در برابر پالس‌های نور آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که گیرنده‌های نوری آزمایشگاهی مشابه نمونه‌های حاضر در چشم انسان به نور واکنش نشان می‌دهند.
شبکیه چشم انسان از دو نوع سلول اصلی گیرنده نور موسوم به استوانه‌ای و مخروطی برخوردار است. بیشتر سلول‌ها استوانه‌ای هستند که به نور کم حساس هستند.

شبکیه چشم آزمایشگاهی دانشمندان نیز بیشتر از سلول‌های استوانه‌ای برخوردار بود. از این سلول‌ها می‌توان در بررسی دلایل بیماری‌های شبکیه در بافت انسانی به جای تکیه بر مدل‌های حیوانی بهره برد.

همچنین می‌توان داروهای خاص بیماران را بر روی این ساختارها آزمایش کرد. در طولانی مدت،‌ بافت بیمار یا مرده شبکیه می‌تواند با سلول‌های آزمایشگاهی برای بازیابی بینایی جایگزین شوند.

پیشنهاد مطالعه: دانشمندان می گویند بدن ما، از چشم‌هایمان گرفته تا استخوان‌های درون پاهایمان، با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه پیش از این انتظار می رفت شروع به تغییر و تحول کرده است. برای مطالعه بیشتر مطلب «چند نشانه از ادامه تکامل بدن انسان» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۵:۱۰ ب٫ظ

  3. فائزه

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۴:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…