مهم‌ترین گونه های در خطر انقراض

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این روزها به دلایل شرایط نه چندان دلچسب محیط زیست، دخالت‌های انسان و شکار بی‌رویه و خودخواهانه‌ او، بسیاری از گونه‌های حیوانی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند و این موضوع در حال حاضر تهدیدی جدی و مهلک برای طبیعت شناخته می‌شود.
گونه های در خطر انقراض

انسان با شکار غیرقانونی، تخریب زیستگاه حیوانات و همچنین تاثیرات تغییر اقلیم مسبب مشکلات و خطرات بسیاری شده و جان حیوانات را به خطر انداخته است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با مهم‌ترین گونه های در خطر انقراض آشنا خواهید شد.

۱- گوریل

گوریل گونه های در خطر انقراض

گوریل‌ها جزو آن دسته از موجودات بسیار جذاب و بحث‌ برانگیزی هستند که ۹۸.۳ درصد از دی ان ای بدنشان به انسان‌ها شباهت دارد! این حیوانات، احساساتی درست شبیه به ما دارند و حتی در بعضی مواقع رفتار و واکنش آشنایی دارند. گوریل‌ها به دو گونه گوریل شرقی و گوریل غربی تقسیم می‌شوند که هر دوی آن‌ها شامل زیر گروه‌هایی نیز هستند. متأسفانه از هر چهار گونه، سه مورد از آن‌ها به شدت در معرض خطر انقراض هستند. تنها گوریل کوهستانی که جزو گوریل‌های شرقی قرار دارد به نسبت سایرین در خطر کمتری است.

۲- کرگدن

کرگدن گونه های در خطر انقراض

نام لاتین کرگدن (Rhinocerous) از دو کلمه Rhino و Ceros مشتق شده که ریشه در زبان یونانی دارند. در زبان لاتین ترکیب این دو کلمه در کنار هم به معنای شاخ بینی است! و همان‌طور که پیداست انتخاب این اسم بسیار برازنده کرگدن‌ها است. اما متأسفانه شکار غیرقانونی این حیوانات به علت شاخ روی بینی‌شان بزرگ‌ترین تهدید برای انقراض آن‌هاست.

۳- لاک ‌پشت دریایی

لاکپشت

جایگاه سوم در لیست گونه های در خطر انقراض متعلق به لاک‌پشت دریایی است که دو نوع از آن‌ها در لیست قرمز اتحادیه بین‌الملل محافظت از محیط زیست (IUCN) بوده و به شدت در خطر انقراض قرار گرفته‌اند: لاک‌پشت‌های هاکسبیل و لاک پشت‌های کمپس ریدلی. از آنجا که جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی چرمی در حال کاهش است و حتی تعدادی از آن‌ها در حال انقراض‌اند، به عنوان حیوانات به شدت آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند. متأسفانه در این مورد هم شکار تهدید اصلی برای لاک‌پشت‌های دریایی شناخته می‌شوند. افراد معمولاً برای به دست آوردن تخم‌، لاک، گوشت و پوست این حیوانات اقدام به شکار غیرقانونی می‌کنند.

۴- شاخ دوکی

شاخ دوکی

شاخ دوکی یکی از نادرترین پستانداران بزرگ روی کره زمین است. این حیوان برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در محدوده آنامیت در ویتنام کشف شد.شاخ دوکی، این حیوان دست‌نیافتنی به ندرت دیده می‌شود و به عنوان تک شاخ آسیا شناخته می‌شود. تعیین دقیق تعداد این گونه جانوری بسیار سخت است اما به شدت در معرض انقراض قرار دارند چراکه یکی از نادرترین پستانداران شناخته شده در حال حاضر می‌باشد.

۵- نهنگ شکار اطلس شمالی

نهنگ شکار اطلس شمالی

اولین بار این صیادان بودند که این حیوان را با عنوان، نهنگ شکار اطلس شمالی اسم‌گذاری کردند. این حیوانات غول‌های آرامی هستند که در نزدیکی ساحل می‌مانند و زمان زیادی را به تغذیه از زئوپلنکتون‌ها اختصاص می‌دهند. همین موضوع آن‌ها را به طعمه‌ای مناسب برای شکارچیان تبدیل می‌کند. آن‌ها به خاطر داشتن چربی زیاد، بسیار مورد توجه شکارچیان قرار گرفته و در حال حاضر به عنوان یکی از گونه‌های در خطر انقراض شناخته می‌شوند. در حال حاضر تنها ۴۰۰ عدد از این حیوان باقی مانده که تنها ۱۰۰ تای آن‌ها ماده بوده و قابلیت تولید مثل دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف قدیمی ترین اجداد انسان» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…