درمان سینه پهلو به روش‌های پزشکی و خانگی

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای درمان سینه پهلو حتما باید به پزشک مراجعه کرد، اما روش‌های خانگی می‌توانند روند درمان را بهبود بخشند. از این رو برای تسریع روند درمان و پیشگیری از عوارض ذات الریه لازم است از درمان‌های دارویی و خانگی بطور همزمان استفاده کنید.
درمان سینه پهلو

سینه پهلو را با نام‌های دیگری از قبیل ذات الریه یا پنومونی نیز می‌شناسیم. این بیماری، یک اختلال التهابی ریه‌ها، ناشی از عفونت مسیر‌های عبور هواست. ذات الریه یک وضعیت جدی پزشکی محسوب می‌شود و روش‌های خانگی به تنهایی نمی‌توانند برای درمان آن کافی باشند، اما کمک کننده هستند. عفونت پنومونی ممکن است به حدی بحرانی باشد که زندگی فرد را تهدید کنند. بنابراین ضروری است که برای تشخیص و درمان سینه پهلو، سریعا به پزشک مراجعه شود. استفاده ترکیبی از درمان‌های پزشکی و دارو‌های خانگی می‌تواند به بسیاری از افراد کمک کند، تا علائم سینه پهلو را مدیریت کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان سینه پهلو صحبت خواهیم کرد.

درمان خانگی سینه پهلو

درمان پزشکی سینه پهلو

درمان‌های خاص به نوع و شدت ذات الریه، سن بیمار و سلامت کلی او بستگی دارد. راهکارهای درمان ذات الریه عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها: این دارو‌ها برای درمان ذات الریه باکتریایی تجویز می‌شوند.
  • داروی ضد سرفه: دارو برای کاهش میزان سرفه تجویز می‌شود تا فرد بتواند بهتر استراحت کند. از آنجایی که سرفه کمک می‌کند مایع درون ریه خارج بشود، خوب نیست که کاملا آن را از بین ببرید.
  • دارو‌های تب بر/ مسکن: بیمار می‌تواند از این دارو‌ها به میزان مورد نیاز، برای کاهش تب و ناراحتی استفاده کند. این دارو‌ها شامل آسپرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین و سایرین) و استامینوفن هستند.

درمان ذات الریه

راهکارهای خانگی برای کمک به درمان سینه پهلو

اگرچه سینه پهلو را باید یک مورد جدی پزشکی در نظر گرفته و سریعا به پزشک مراجعه کرد، اما همراه با درمان دارویی بعضی از داروهای خانگی نیز می‌تواند در بهبود علائم موثر باشند.

۱. درمان سرفه ناشی از سینه پهلو

همانطور که گفتیم، سرفه اگرچه ایجاد ناراحتی می‌کند، اما برای روند بهبود و درمان، ضروری است و متوقف کردن آن به طور کامل توصیه نمی‌شود. البته می‌توان از شدت سرفه کاست و چند راه ساده برای این منظور وجود دارد.

  • نعناع فلفلی، اکالیپتوس و دم نوش شنبلیله

بسیاری از دمنوش‌های گرم طبیعی، می‌توانند به تسکین خارش و درد گلو کمک کنند، اما گیاهانی مانند نعناع فلفلی و اکالیپتوس، تاثیر بیشتری در این مورد دارد.

  • غرغره کردن آب نمک

مخاطی که در گلو و سینه وجود دارد، می‌تواند سرفه و سوزش را افزایش دهد. قرقره کردن با آب گرم، می‌تواند خلط و میکروب‌های موجود در گلو را از بین ببرد، که این خود مقداری تسکین دهنده است.

ذات الریه

۲. درمان تنگی نفس ناشی از ذات الریه

یکی از علائم سینه پهلو، تنگی نفس (نفس‌های سطحی و سریع) است. برای کمک به درمان آن در کنار استفاده از دارو، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

  • کافئین

نوشیدن مقدار کمی کافئین، مانند یک فنجان قهوه، چای سبز یا سیاه، ممکن است به کاهش علائم سینه پهلو کمک کند. کافئین می‌تواند در باز کردن راه‌های ریه تاثیر گذار باشد، که در نتیجه فرد احساس راحتی بیشتری در حین تنفس خواهد داشت.

  • هوای گرم و مرطوب

هوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند در کاهش سختی تنفس و جلوگیری از خشکی گلو کمک کننده باشد. در این خصوص تنفس در هوای بخارآلود حمام یا نفس کشیدن روی یک ظرف حاوی چای گرم می‌تواند، مفید باشد.

  • استراحت

استراحت کردن برای بازتولید و بهبود سلامت سلول‌ها در بدن حیاتی است، اما می‌تواند به طور خاص تر، به بهبود تنگی نفس کمک کند. فشار فیزیکی، در طول مدت بیماری پنومونی باید به حداقل برسد.

درمان تنگی نفس

۳. درمان لرز ناشی از سینه پهلو

لرز نیز اغلب یکی از علائم ثانویه ناشی از تب است. زمانی که تب به پایان می‌رسد، بدن ممکن است شروع به لرزیدن کند. نوشیدن مایعات گرم می‌تواند به گرم کردن بدن و جلوگیری از لرز کمک کند. آب گرم، دمنوش‌های گرم، چای، سوپ و … همزمان با آبرسانی به بدن، آن را گرم نگاه دارند.

علاوه بر موارد فوق، برخی ترکیبات اضافی دیگر نیز برای کمک به بدن در مبارزه با باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها وجود دارد. از مهمترین این ترکیبات می‌توان اشاره کرد به:

  • سیر
  • عسل
  • فلفل هندی
  • روغن درخت چای
  • گیاه سرخارگل (اکیناسه)

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۳:۰۵ ب٫ظ

  3. عرفان محبان

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۱۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…