قانون جدید صدور چک

۱۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چک نوشته‌ای است که به موجب آن، فرد صادرکننده همه یا بخشی از موجودی خود را که نزد یک بانک قرار دارد به شخص ثالث حواله می‌کند.
قانون صدور چک

از آذر ماه ۹۹ به بعد بر مبنای ماده ۲۱ قانون اصلاح قانون صدور چک، دیگر صدور چک و ظهرنویسی به صورت حامل نخواهیم داشت و حتما باید در سامانه بانک مرکزی نام دارنده چک و مبلغ و تاریخ درج شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قانون جدید صدور چک می‌پردازیم.

قانون جدید صدور چک

  • صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت‌نویسی و ظهرنویسی چک براساس قانون جدید چک از ۲۱ آذر ۹۹ ممنوع خواهد بود و هر گونه نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.
  • بر اساس جدول زمانبندی که برای قانون چک در روزنامه رسمی تاریخ ۵ آذر ۹۷ منتشر شده و از ۲۱ آذر ۹۷ نیز به صورت رسمی، در سال ۹۹ شاهد تغییرات بسیار عمده‌ای در زمینه چک خواهیم بود که مهم‌ترین این تغییرات، ممنوعیت صدور و انتقال چک در وجه حامل و صدور چک به صورت فیزیکی است.
  • بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک، از زمان اجرای این قانون از ۲۱ آذر سال ۹۹، آن دسته از چک‌هایی که صادر خواهند شد مکلف به تسویه صرفا در سامانه چکاوک و طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی هستند به نحوی که از این تاریخ به بعد صدور چک بانکی در وجه حامل ممنوع خواهد بود.
  • برای پرداخت وجه هر چک بانکی باید استعلام لازم از سامانه صیاد صورت گرفته و بر اساس آن چک پرداخت شود.
  • اگر فردی بخواهد چکی را از تاریخ ۲۱ آذر ۹۹ به بعد صادر کند، باید وارد سامانه چکاوک شده و مبلغ چک را درج کند. ضمن اینکه ذی‌نفع را مشخص کرده و پس از آن، عملیات فیزیکی صدور چک را انجام دهد. در زمان صدور چک سیستم به فرد نشان می‌دهد که آیا اجازه صدور چنین چکی را دارد و در سقف مجاز برای صدور چک قرار دارد یا خیر البته در این سامانه تعداد چک برگشتی وی نیز نمایش داده شده و اگر چک برگشتی نداشته باشد، آنگاه در صلاحیت وی هست که چک جدید صادر کند.

قانون صدور چک

  •  نام و مشخصات ذی‌نفع و فردی که قرار است چکی به وی منتقل شود، باید در سامانه درج کند و اگر صلاحیت دریافت چک را داشته باشد و ممنوعیتی برای وی وجود نداشته باشد, آنگاه می‌تواند به عنوان فرد ذی‌نفع چک را دریافت کند. ضمن اینکه تسویه چک نیز براساس همین سیستم صورت خواهد گرفت. بنابراین سیستمی که در بانک مرکزی برای این امر طراحی شده سیستم چکاوک و صیاد است.
  • بدیهی است چک‌هایی که تاریخ صدور آن‌ها قبل از ۲۱ آذر ۹۹ باشد تابع قانون زمان صدور هستند، اما در عین حال این امر مستلزم آن است که بانک مرکزی سامانه و سیستمی را راه‌اندازی کند که انتقال چک بر اساس آن سیستم باشد ولی به هر حال یک بخشی نیز تغییر صدور و ظهرنویسی در وجه چک حامل باید رخ دهد و از نظر قانونی بعد از تاریخ ۲۱ آذر چیزی به نام چک در وجه حامل نخواهیم داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می‌شود؟ را مطالعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۵۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۰۵ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۶ ق٫ظ

  6. شا

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۵۴ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …