چند نشانه از ادامه تکامل بدن انسان

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانشمندان می گویند بدن ما، از چشم هایمان گرفته تا استخوان های درون پاهایمان، با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه پیش از این انتظار می رفت شروع به تغییر و تحول کرده است.
0609 compressed چند نشانه از ادامه تکامل بدن انسان

این تغییرات به قدری جزئی هستند که به چشم نمی آیند و ممکن است حتی متوجه آن ها نشویم. اما آن ها نشانه هایی هستند که ثابت می کنند بدن انسان از تغییر باز نایستاده است. حتی مغز ما در حال کوچک تر شدن است که تغییر چشمگیری نسبت به گذشته در ما ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با تکامل بدن انسان آشنا خواهیم شد.

۱- یک سرخرگ بیشتر در دست مان داریم

تکامل بدن انسان سرخرگ

دانشمندان متوجه وجود یک سرخرگ در دست ها شده اند که امروزه در افراد بزرگسال بیشتری دیده می شود تا اواخر قرن نوزدهم میلادی. این سرخرگ که به آن سرخرگ میانی گفته می شود قبلاً وظیفه ی خون رسانی به دست و ساعد در دوران جنینی را برعهده داشت اما در دوران بزرگسالی محو می شد. با این حال امروزه شاهد موارد بیشتری از ماندگاری این سرخرگ سوم هستیم و برخی افراد هر سه سرخرگ را دارد. احتمالاً در افرادی که از حالا تا ۸۰ سال دیگر به دنیا می آیند کماکان شاهد این بروز دگرگونی خواهیم بود و ممکن است سرخرگ میانی به چیزی عادی در ساعد ما بدل شود.

۲- نوزادان بدون دندان عقل متولد می شوند

تکامل بدن انسان دندان عقل

بدن ما نسبت به بدن اجدادمان کوچک تر شده و حالا نوزادان با سرهای کوچک تری متولد می شوند.  احتمالاً به این دلیل که اندازه ی لگن زنان در حال کوچک تر شدن است. این یکی دیگر از نشانه های وقوع خُرد تکامل بدن انسان است. از آنجایی که نوزادان حالا با صورت و فک کوچک تری متولد می شوند، این بدان معنی است که فضای کمتری برای رشد دندان در دهان آن ها وجود دارد. به همین دلیل هر چه می گذرد نوزادان بیشتری بدون دندان عقل متولد می شوند. علاوه بر این، نوزادانی هستند که حتی با استخوان های بیشتری در قسمت های مختلف پا متولد می شوند.

۳- مغزمان دارد کوچک می شود

تکامل بدن انسان مغز

گرچه مغزمان در حال کوچک تر شدن است اما معنی اش آن نیست که از هوش مان کم خواهد شد. بلکه برعکس، این مسأله را یک مزیت فرگشتی می دانند. از آنجایی که بدن ما نسبت به بدن اجدادمان کوچک تر شده، این بدان معنی است که حالا فضای کمتری برای رشد مغز وجود دارد.

به علاوه، با کوچک تر شدن مغز در انسان ها شاهد بیشتر شدن تحمل آن ها هستیم و انسان ها نسبت به گذشته پرخاشگری کمتری دارند. این امر را می توان نوعی اهلی شدن تلقی کرد. درست مانند حیواناتی که آن ها را اهلی کرده ایم (مثل سگ ها و گربه ها)، این اتفاق با تغییرات فیزیکی مختلفی همراه می شود. یکی از این تغییرات کاهش اندازه ی مغز است.

۴- در بزرگسالی هم شیر می نوشیم

شیر

هزاران سال قبل انسان ها بعد از پایان دوران کودکی دیگر نمی توانستند شیر بنوشند و به این خاطر بود که بدن آن ها جهش ژنتیکی ای که امکان نوشیدن شیر خام را فراهم می کند، را نداشت. آنزیمی که به نوزادان کمک می کرد بتوانند شیر را هضم کنند، پس از پا گذاشتن به دوران بزرگسالی غیرفعال می شد و این بدان معنی بود که بدن بیشتر افراد تحمل لاکتوز شیر را نداشت. با این حال، امروزه ۳۵ درصد افراد در سرتاسر دنیا (عمدتاً آن هایی که اصل و نسب اروپایی، آفریقایی و اوراسیایی دارند) می توانند در دوران بزرگسالی هم شیر بنوشند بدون آنکه معده ی آن ها به هم بریزد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «اختراعات جدید که زندگی را راحت تر می کنند» را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۳۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    به نظر من فوقالعاده هست دست تون درد نکند.

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۲۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…