یاسمین مقبلی یکی از فضانوردان پروژه بازگشت به ماه

۲
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ناسا اسامی ۱۸ فضانوردی را که تحت برنامه «آرتمیس» عازم ماه می‌شوند، اعلام کرد و در میان آن‌ها نام یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی‌تبار هم به چشم می‌خورد.
یاسمین مقبلی

آژانس فضایی ناسا دو سال قبل از بین ۱۸۳۰۰ داوطلب ۱۳ نفر‌ را به عنوان گروه «لاک‌پشت» برای ارائه آموزش‌های سخت فضایی انتخاب کرد. این ۱۳ نفر پس از طی آموزش‌های لازم رسما به عنوان فضانوردهای ناسا انتخاب شدند و حالا از بین آن‌ها عده‌ای برای سفر به ماه در قالب پروژه «آرتمیس» انتخاب شده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره پروژه آرتمیس و انتخاب یاسمین مقبلی می‌خوانید.

یاسمین مقبلی از 18 فضانورد آرتمیس

در این پروژه تا سال ۲۰۲۴ بشر دوباره پا روی ماه می‌گذارد، با این حال برخی از متخصصان هوا و فضا این بازه زمانی را بسیار کوتاه و دستیابی به این هدف را تقریبا غیرممکن می‌دانند. ناسا اما مصرانه قصد پیشبرد این برنامه را دارد و حالا اسامی ۱۸ فضانورد این برنامه را اعلام کرده که شامل ۹ زن و ۹ مرد است و در بین آنها نام یاسمین مقبلی هم دیده می‌شود.

اسامی این افراد توسط «مایک پنس»، معاون رییس جمهور آمریکا در پایگاه فضایی «کندی» اعلام شد. بین آن‌ها نام فضانوردان کار کشته‌ای مثل «جوزف آکابا» و «استفانی ویلسون» با تجربه ۳ بار سفر فضایی، «کریستینا کوخ» رکورددار بیشترین مدت اقامت در فضا بین زنان «کیت رابینز» با ۲ سفر و «ویکتور گلور»، که همین اواخر با کپسول کرو دراگون به فضا رفت دیده می‌شود.

یاسمین مقبلی یکی از فضانوردان پروژه بازگشت به ماه

در مجموع ۹ نفر از این افراد سابقه سفر فضایی را دارند، ۸ نفر از کلاس‌های سخت ناسا برای آموزش فضانوردی موفق بیرون آمده‌اند و یک نفر هم سال ۲۰۱۳ انتخاب شده اما تا کنون سفری نداشته است. یاسمین مقبلی جزو گروهی است که تاکنون تجربه سفر فضایی نداشته‌اند اما وی دانش‌آموخته مهندسی هوافضا از «MIT» است و تجربه ۱۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ عملیات هوایی آموزشی را در کارنامه دارد.

ناسا قصد دارد این افراد را در سال ۲۰۲۴ به قطب جنوب ماه و همان جایی بفرستد که آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ فرود آمده بود. ماموریت‌های آتی به مقصد کره ماه با فضاپیمای «اوریون» عملی خواهد شد که توسط راکت غول پیکر SLS به پرواز درخواهد آمد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «موشک استارشیپ نخستین انسان را در سال ۲۰۲۴ به مریخ خواهد برد» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…