حل مسئله ریاضی ۹۰ ساله به کمک کامپیوتر

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جمعی از ریاضیدانان با کمک چندین کامپیوتر توانستند یک مسئله ۹۰ ساله درباره حدس کلر را به سرانجام برسانند. حل این مسئله از طریق آموزش چندین کامپیوتر انجام گرفت.
حل مسئله ریاضی

صورت مسئله حدس کلر حدود ۹۰ سال پیش توسط ات-هاینریش کلر مطرح شده بود. در این مسئله آمده است اگر یک فضای دو بعدی را با کاشی های مربعی دو بعدی پوشش دهیم دو لبه مشترک خواهیم داشت. همچنین این مسئله برای فضاها در تمام بعدها نیز مطرح شد. ریاضیدانان سعی کردند تا این حدس را مورد بررسی قرار داده و برای بعدهای دیگر نیز آن را توسعه دهند. چند ماهی بود که ریاضیدانان نتوانسته بودند این موضوع را برای فضای هفت بعدی حل کنند. اما اکنون با استفاده از کامپیوترها این مسئله حل شده و اثبات آن نیز در اینترنت منتشر شده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره حل مسئله ریاضی با کمک کامپیوتر می‌خوانید.

حل مسئله ریاضی ۹۰ ساله به کمک کامپیوتر
 

این مقاله که توسط دانشگاه استنفورد، کارنگی ملون و موسسه فناوری راچستر منتشر شده بیان می دارد که این مسئله با همکاری ۴۰ کامپیوتر انجام گرفته و زمان آن نیز ۳۰ دقیقه به طول انجامیده است. جواب نیز مشخص کرده که این حدس برای فضاهای هفت بعدی نیز صدق می کند.

استدلال منتشر شده برای حل مسئله بسیار پیچیده و فراتر از درک انسانی است. اما می توان صحت آن را با کمک کامپیوتر های دیگر انجام داد. حل مسئله ریاضی در فضاهایی مانند دو بعدی بسیار آسان است. اما با بالاتر رفتن بعدها حل آن بسیار دشوار خواهد شد. در سال ۱۹۴۰ اسکار پرون این حدس را برای بعدهای اول تا ششم اثبات کرده بود. اما برخی ریاضیدانان حدود ۵۰ سال بعد صحت آن را برای بعد دهم نقض کرده بودند. پس از آن برخی دانشمندان در سال ۲۰۰۲ نیز تلاش کرده بودند تا این حدس را برای بعد هشتم امتحان کنند و توانسته بودند اثبات کنند که این مسئله برای بعد هشتم اشتباه است. اکنون پس از حدود ۱۸ سال درست بودن آن برای بعد هفتم ثابت شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «دست مصنوعی با قدرت لامسه» را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۵۹ ق٫ظ

  3. شادمانی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۲۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…