تسهیلات بانک‎ها برای خرید خانه محدود شده است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تسهیلاتی که بانک ها پس از خرید خانه در اختیار متقاضیان قرار می دهند، در تقویت توان مالی خریداران آپارتمان تاثیری ندارد.

به گزارش مجله دلتا، خبرآنلاین در تحلیلی به بررسی اعطاء وام و تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخته و با تاکید بر اینکه وام های مسکن دردی از خریداران را دوا نمی‎کند، مدعی شده است که در شرایط کنونی، تسهیلاتی که به معنای واقعی بتوان آن را وام خرید مسکن تعریف کرد، فقط به عرضه وام‎های خرید مسکن‎یکم، اوراق، جوانان و جانبازان، محدود شده است .

آیاتسهیلات بانک ها برای خرید خانه محدود شده است ؟

در این تحلیل آمده است:«هر چند هم‌اکنون سبد چندگانه تسهیلات خرید مسکن در یکی از بانک‌ها برای متقاضیان واجد شرایط قابل دسترسی است اما دایره انتخاب متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از مجموعه شبکه بانکی نسبت به سال‌های گذشته محدود‌تر شده است.»

بنا‎بر‎این گزارش، سایر تسهیلات خرید مسکن که برخی از آنها در سالهای گذشته به متقاضیان پرداخت می‎شد، در عمل از دسترس متقاضیان خارج شده است، به بیانی دیگر شبکه‎های بانکی هم اکنون اینگونه تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند یا به صورت موردی عرضه  می‎کنند به گونه‎ای که درارائه تسهیلات خرید مسکن اثری از آن ها دیده نمی شود.

در حقیقت متقاضیان وام، پیش از خرید خانه نیازمند تسهیلات بانکی هستند تا هزینه مورد نیاز را تامین کنند، اما در عمل این تسهیلات همزمان با انتقال سند در دفترخانه به عنوان بخشی از نقدینگی خریدار به فروشنده پرداخت می‎شود که در اصطلاح به آن تسهیلات «پسا خرید» می‌گویند. در واقع متقاضیان، پیش از خرید خانه به این تسهیلات دسترسی ندارند و برای دریافت آن باید حتما «سند مالکیت» خود را به بانک پرداخت کننده وام ارائه دهند.

این در حالی است که اوایل سال ۹۴، با مصوبه شورای پول و اعتبار به تمام بانکها مجوز پرداخت تسهیلات ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به ترتیب در تهران، مراکز استانها، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک داده و خودداری بانک‎ها ازپرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان با این مصوبه لغو شده است .

بنابراین سهم شبکه بانکی کشور از پرداخت تسهیلات واقعی به خریداران مسکن برای برای تامین بخشی از نقدینگی مورد نیازشان در هنگام خرید، نسبت به سالهای گذشته محدودتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…