وام پساخرید مسکن چیست؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

وام پساخرید چیست؟

تا امروز در ایران چهار نوع تسهیلات برای خرید مسکن وجود داشت که تمام  آنها قبل از خرید مسکن به  متقاضی داده می‎شد. این چهار نوع وام  شامل:تسهیلات اوراق، مسکن یکم، جوانان و جانبازان بود که این تسهیلات همزمان با انتقال سند در دفترخانه به فروشنده پرداخت می‎شد.

وام پسا‎خرید مسکن چیست ؟

اما تسهیلات پساخرید چیست؟

وام‌پسا خرید در لحظه خرید واحد مسکونی قابل استفاده نیست و بانک‌های ارائه دهنده این تسهیلات آن را در قبال ارائه سند ملکی از سوی متقاضی به وی پرداخت می‌کنند. بنابراین اگرچه در ظاهر این وام‌ها به اسم تامین مالی خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود اما در بسیاری از موارد ممکن است برای هزینه هایی غیر از  خرید مسکن مصرف شود. بنابراین، تسهیلات پسا خرید در عمل تسهیلاتی واقعی و موثر برای تقویت توان مالی خریداران آپارتمان محسوب نمی‎شود.

یکی از انواع این وام‌ها«وام خرید مسکن بدون سقف ریالی» است که در قالب آن بانک‌ها تا ۸۰ درصد ارزش کارشناسی آپارتمان را به متقاضی تسهیلات پرداخت می‌کنند.

نوع دوم تسهیلاتی است که معمولا با ارقامی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود. این دو نوع تسهیلات معمولا با دوره زمانی بازپرداخت ۵ ساله، نرخ سود ۱۸ درصد و با شرط ارائه سند ملکی به بانک به متقاضیان اعطاء می‌شود.

وام گیرنده برای دریافت این تسهیلات باید سند مالکیت خود را با ارائه مدارک حقوقی مانند فیش حقوقی، با بانک  ارائه تا اثبات کند از تمکن مالی کافی برای پرداخت اقساط برخوردار است. مبلغ قسط ماهانه این تسهیلات بیش از ۵/ ۲ میلیون تومان است.

سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‎انداز مسکن یکم نیز برای متقاضیان مجرد ۸۰ میلیون تومان و برای زوج‎ها ۱۶۰ میلیون تومان است که در صورتی که متقاضیان تسهیلات جعاله نیز دریافت کنند این تسهیلات به ترتیب تا ۱۰۰ و ۱۸۰ میلیون تومان برای متقاضیان مجرد و زوج‎ها قابل افزایش است..

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…