فریب در معامله

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر یکی از طرف‌های درگیر در قرارداد دست به فریب‌کاری و پنهان کردن عیب بزند قانون با وی برخورد خواهد کرد.
تقلب و فریب در معامله

در رابطه با جرم بودن فریب و تقلب در معاملات اختلاف وجود دارد اما از نظر حقوقی راهکارهایی برای شکایت یا طرح دعوا علیه فرد فریب‌کار وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تقلب و فریب در معامله می‌پردازیم.

منظور از تقلب و فریب در معامله چیست؟

از نظر حقوقی و قانون مدنی، فریب در معاملات با نام تدلیس شناخته می‌شود. منظور از تدلیس این است که یک طرف معامله عیب‌ها را پنهان کند و یا حسن‌هایی را بیان کند که واقعا وجود ندارند. مثلا فروشنده یک پراید تصادفی، ماشین را رنگ کند و در رابطه با تصادفی بودن آن چیزی نگوید یا آن که بگوید بر روی پراید موتور پژو نصب شده است و از این راه، خریدار را فریب بدهد و تقلب کند.

در این راستا باید به ماده ۴۳۸ قانون مدنی اشاره کرد که بر اساس آن تدلیس عبارت است از انجام کارهایی که سبب فریب خوردن یک طرف معامله شود. همچنین طبق ماده ۴۳۹ قانون مدنی، اگر تدلیس یا تقلب در معامله سبب شود که طرف معامله اشتباهی کند که در معامله کردن یا معامله نکردن او تاثیر داشته باشد، معامله باطل است. مثل اینکه فروشنده خانه‌ای، خانه را طوری رنگ کند که ترک دیوار مشخص نشود و خریدار متوجه این موضوع نشود. در این صورت زمانی که خریدار از این فریب و تقلب مطلع شد می‌تواند معامله را فسخ کند. برای این منظور خریدار می‌تواند دادخواست فسخ بیع را به دلیل تدلیس در معامله را داده و از دادگاه تقاضای باطل کردن معامله را بکند.

تقلب و فریب در معامله

گرانفروشی در معامله

اگر شخصی معامله‌ای انجام دهد و بعد از چند ماه نسبت به قیمت آن شک کند و درخواست تامین دلیل بدهد و بعد از تامین دلیل بفهمد دچار تفاوت قیمت زیادی شده و به عنوان مثال مبلغی دو برابر واقعی پرداخت کرده است می‌تواند به عنوان غبن فاحش شکایت کند.َ

پیشنهاد مطالعه :برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکاتی که درباره چک ضمانت استخدام باید بدانید را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۹:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۰۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …