قوانین استفاده از پارکینگ آپارتمان

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعلق پارکینگ با تعیین متراژ دقیق، موقعیت، مساحت و محل آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می‌شود. در واقع صاحب پارکینگ، همان صاحب آپارتمان مورد نظر است.
پارکینگ آپارتمان

براساس ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌هایی از ساختمان که حق استفاده از آن منحصر به یک شخص خاص یا یک آپارتمان یا محل مخصوصی نیست و همه کسانی که در آن ساختمان سکونت دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند را مشاعات گویند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قوانین استفاده از پارکینگ آپارتمان که بخشی از مشاعات ساختمان را تشکیل می‌دهد، می‌پردازیم.

حق رفت و آمد از پارکینگ با چه کسانی است؟

حق رفت و آمد و استفاده از پارکینگ آپارتمان برای همه افراد ساختمان حتی کسانی که حق پارکینگ هم ندارند، امکان‌پذیر است. زیرا محیط اطراف پارکینگ مشاع بوده و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. شخصی به بهانه این که قسمت مورد نظری از پارکینگ در سند رسمی آن قید شده است و مالک آن است، اجازه ندارد عبور و مرور از آن را برای افراد دیگر ساختمان منع کند، یا اینکه در فضایی که پارکینگ اختصاصی خود به حساب می‌آید کارهای متفاوتی از قبیل زدن چادر یا ریختن ضایعات در آن قسمت انجام دهد. اگر این کار را انجام دهد هر کدام از مالکین که بخواهند می‌توانند به علت مزاحمت ایجاد شده از او شکایت کنند.

در این مورد، استثنایی هم وجود دارد و آن این است که واحدی که پارکینگ آن به حیات خلوت راه دارد و در آن تردیدی وجود ندارد، شاید شخص بتواند این کار را انجام دهد، ولی در کل پارکینگ جزء مشاعات است و حق استفاده از آن برای همه ساکنان امکان‌پذیر است؛ مگر اینکه در سند آن، در این مورد قید شده باشد.

نحوه شماره گذاری و تقسیم پارکینگ ساختمان بر چه اساسی است؟

نحوه شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری پارکینگ برای هر واحد توسط مامور و نماینده ثبت انجام می‌شود. به اینصورت که از بالاترین طبقه آپارتمان، کار پلاک‌گذاری را شروع می‌کنند و بعد از آن از پایین‌ترین نقطه آپارتمان، واگذاری پارکینگ را انجام می‌دهند.

اجاره پارکینگ از ساختمان دیگری

اگر شخصی بخواهد پارکینگی را اجاره کند و پارکینگ برای اهالی همان ساختمان باشد؛ مشکل به وجود نمی‌آید ولی اگر از اهالی ساختمان دیگری باشد، اشکال دارد و قابل اجرا نیست؛ اما می‌تواند با سایر ساکنین توافق کند و برای مدت کوتاهی این کار را انجام دهد. ولی واگذاری کامل پارکینگ، به ساختمان‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطالبه افت قیمت خودرو پس از تصادف را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۰۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۵۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …