گنجشک ها هم از گیاهان به عنوان دارو استفاده می‌کنند

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که گنجشک‌ها مانند انسان‌، از گیاهان به عنوان دارو برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌کنند.
گیاهان به عنوان دارو

منصفانه است که بگوییم پزشکی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشریت است. از پیدا کردن گیاهان به عنوان دارو که می‌توانند موجب تسکین درد یا کاهش عفونت شوند تا تولید چندین واکسن بسیار مؤثر در کمتر از ۱۲ ماه برای ویروسی کاملا جدید، می‌توانیم نسبت ‌به دستاوردهای خود به‌عنوان یک گونه، کاملا افتخار کنیم. اما ممکن است تنها گونه‌ای نباشیم که بدانیم چیزهای خاصی در طبیعت وجود دارد که می‌تواند به درمان بیماری‌های ما کمک کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره گنجشکانی که از گیاهان به عنوان دارو برای پیشگری از بیماری استفاده می‌کنند می‌خوانید.

گنجشک ها هم از گیاهان به عنوان دارو استفاده می‌کنند

مقاله‌ جدیدی این ایده را مطرح کرده است که گنجشک‌های حنایی چین از برگ گیاه افسنطین چینی، در آشیانه‌ به‌عنوان داروی پیشگیرانه برای کاهش انگل‌ها و کمک به رشد بهتر فرزندان خود استفاده می‌کنند.

این نتیجه‌گیری که حیوانات می‌توانند از گیاهان به عنوان دارو استفاده کنند، لزوما موضوع جدیدی نیست. فیل‌های باردار در کنیا برگ گیاه خاصی می‌خورند تا به القای زایمان کمک کند و بسیاری از پستانداران دیگر از گیاهان دارویی برای درمان خود و گاهی اوقات برای پیشگیری از بیماری یا به‌طورکلی بهبودی ناخوشی استفاده می‌کنند. اما هنوز کاملا شگفت‌آور است که گنجشک کوچکی ممکن است بداند که برخی از گیاهان از نظر محافظت در برابر بیماری‌ها از گیاهان دیگر مهم‌تر هستند. پژوهشگران در مقاله‌ی جدید خود که تحت هدایت کن‌چائو یانگ، اکولوژیست دانشگاه عادی هینان چین انجام شده است، نوشتند: «در چین، گنجشک‌های حنایی برگ‌های گیاه افسنطین را در حوالی همان زمانی در آشیانه‌های خود قرار می‌دهند که مردم محلی این گیاه را در جریان جشنواره‌ی قایق اژدها از در خانه‌های خود آویزان می‌کنند. این عقیده که این رفتار باعث محافظت در برابر ناخوشی می‌شود، با تشریح ترکیبات ضد انگلی گیاه افسنطین حمایت می‌شود. گفته شده که آوردن برگ تازه افسنطین به آشیانه ممکن است برای گنجشک‌ها همین کارکرد را داشته باشد.»

استفاده از گیاهان به عنوان دارو

پژوهشگران برای آزمایش و اثبات این موضوع، ۴۸ جفت جعبه‌‌ لانه آماده کردند که نیمی از آن‌ها حاوی ۵ گرم افسنطین بود و نیمی دیگر حاوی ۵ گروم بامبو. وقتی جعبه‌ها با گنجشک‌های حنایی شروع به پر شدن کرد، پژوهشگران هر روز مقدار بیشتری افسنطین یا بامبو اضافه کردند یا در مواردی هیچ چیزی اضافه نکردند. در همین حین آن‌ها مشخص کردند که خود گنجشک‌ها چه مقدار افسنطین به آشیانه می‌آورند.

البته واقعا نمی‌توان گفت که آیا  گنجشک‌ها می‌دانند افسنطین برای جوجه‌های آن‌ها خوب است. ما نمی‌توانیم دراین‌باره از آن‌ها سؤال کنیم و شاید آن‌ها به دلیل دیگری برگ‌های این گیاه را جمع می‌کنند. شاید تعداد بیشتری از گنجشک‌هایی که بوی آن را دوست داشتند، از آن استفاده کردند و زنده ماندند و ژن‌های علاقه به بوی گیاه افسنطین را به نسل‌های بعدی منتقل کردند. اما پژوهش‌های دیگری وجود دارد که شواهد محکمی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد ما تنها گونه‌ای نیستیم که از گیاهان (و موارد دیگر) با اهداف دارویی استفاده می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف قدیمی ترین اجداد انسان» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. بهدین

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    بسیار عالی،ممنون که این اطلاعات جالب رو در اختیار عموم قرار میدید، براتون آرزوی موفقیت دارم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…