خانه‌های خزپوش دانمارکی

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کشور دانمارک جزیره‌ای وجود دارد که به داشتن خانه‌های عجیب و غریبش شهرت دارد، سقف خانه‌های این جزیره از جلبک دریایی ساخته شده است!
خانه های جلبکی

وقتی که به این خانه‌های جلبکی در جزیره لیسو نگاه می‌کنید، انگار که کاپشنی از خز بر تن کرده‌اند! این خانه‌ها به اندازه‌ای جالب هستند که به یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره در دانمارک تبدیل شده‌اند. اهالی دانمارک رفتار بسیار دوستانه‌ای با گردشگران دارند و مهمان‌نواز هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با خانه های جلبکی بیشتر آشنا شوید.

آیا این سقف‌ها استحکام کافی را دارند؟

شاید فکر کنید که جلبک نمی‌تواند استحکام کافی را داشته باشد اما مطمئنا تعجب‌زده می‌شوید وقتی بفهمید که سقف بعضی از این خانه‌ها بیشتر از ۳۰۰ سال قدمت دارد! همین خانه‌ها هستند که باعث شده تا اسم جزیره لیسو (Læsø) در دانمارک بر سر زبان‌ها بیفتد. جلبک‌های دریایی استفاده شده در سقف‌ها آغشته به نمک هستند در نتیجه زود دچار پوسیدگی نمی‌شوند و می‌توانند صدها سال دوام بیاورند. این سقف‌ها همچنین ضد آب و حتی ضد حریق هم هستند!
از طرفی آن‌ها به طرز عجیبی سنگین هستند. تخمین زده شده که هر متر مربع از سقف این خانه‌ها حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد!
جلبک دریایی

چرا از جلبک استفاده کرده‌اند؟

در واقع سنت ساختن خانه‌های جلبکی به زمان‌های دور در این جزیره برمی‌گردد، زمانی که مقدار نمک این جزیره به اندازه‌ای زیاد بود که این جزیره در نمک غرق شده بود.
آن‌ها برای این کار به سوختی نیاز داشتند که از چوب‌های درختانی که در این جزیره بود تامین می‌شد تا اینکه روزی رسید که مردم این جزیره آخرین درخت را هم قطع کردند. از آن جایی که دیگر چوبی وجود نداشت تا سوخت مورد نیاز را تامین کند، صنعت نمک این جزیره هم از بین رفت. نبود درخت از طرف دیگر مردم این جزیره را با مشکلات زیادی روبرو کرد، از جایی که درختی وجود نداشت تا جلوی وزش بادهای تند را بگیرد و از سرعت این بادها کم کند، روستاهایی که در این جزیره بودند در طوفان‌های شنی دفن شدند. هوا پر از نمک دریایی شد و همین موضوع باعث شد تا رشد هر گونه گیاه حتی چمن هم غیر ممکن شود.
خانه های جلبکی دانمارک
از طرف دیگر این جزیره علف‌های دریایی و تخته چوب‌های شناور روی آب زیادی داشت و مردم جزیره هم از همین مواد استفاده کردند و خانه‌هایشان را ساختند و از جلبک دریایی هم برای پوشاندن سقف‌های خانه‌هایشان استفاده کردند. مزرعه‌داران شروع به جمع‌آوری این خزه‌ها از ساحل کردند و بعد از این که خشک شدند، آن‌ها را درهم پیچیدند تا ضخامت و استحکام‌شان بیشتر شود. این خزه‌ها به اندازه‌ای محکم و ضخیم شده بودند که درست شبیه به یک طناب شده بودند و همین باعث شد تا از آن‌ها به عنوان سقف خانه استفاده شود.
سقفی از جلبک دریایی

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۰۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۱۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۱۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…