فشارخون باید چقدر باشد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

عدد فشار‎خون خیلی مهم است و بهتر است بدانید فشارخون در چه حدی طبیعی و در چه حدی بیماری پرفشاری‌خون یا فشارخون بالا ارزیابی می‌شود.

پنج محدوده فشارخون که توسط انجمن قلب آمریکا شناخته شده است عبارتند از:

طبیعی: میزان فشارخون پایین‌تر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه در محدوده طبیعی محسوب می‌شود. اگر در این دسته هستید حتماً عادت‌های قلب سالم مانند رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را ادامه بدهید.

افزایش‌یافته: فشارخون افزایش‌یافته زمانی است که میزان فشارخون سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ و دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. افرادی که فشارخون بالا دارند، احتمال دارد به بیماری فشارخون بالا مبتلا شوند، مگر اینکه اقداماتی برای کنترل وضعیت انجام دهند.

فشار خون باید چقدر باشد؟

مرحله ۱ فشارخون بالا:

فشارخون بالای مرحله ۱ زمانی است که فشارخون به‌طور مداوم در محدوده سیستولیک ۱۳۰-۱۳۹ یا دیاستولیک ۸۰-۸۹ میلی‌متر جیوه باشد. در این مرحله از فشارخون بالا، پزشکان ممکن است تغییرات شیوه زندگی را تجویز کنند و ممکن است به اضافه کردن داروهای فشارخون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی‎ عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) و عوارض آن مثل حمله قلبی یا سکته مغزی فکر کنند.

مرحله ۲ فشارخون بالا:

فشارخون مرحله ۲ زمانی است که فشارخون به‌طور مداوم در محدوده سیستولیک ۱۴۰ یا بیشتر و دیاستولیک ۹۰ یا بالاتر متغیر باشد. در این مرحله از فشارخون بالا، پزشکان ممکن است ترکیبی از داروهای فشارخون و تغییرات شیوه زندگی را تجویز کنند.

فشارخون بحرانی:

این مرحله از فشارخون بالا نیاز به اقدام پزشکی خیلی سریع دارد. اگر فشارخون شما به‌طور ناگهانی از ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه تجاوز کرد، پنج دقیقه صبر کنید و سپس فشارخون خود را دوباره بگیرید اگر فشار همچنان بالا بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

نکته اورژانسی: اگر فشارخون شما بیش از ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه باشد و علائم خطر مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد پشت، بی‌حسی یا ضعف، مشکلات بینایی یا مشکل صحبت کردن داشتید اصلاً صبر نکنید و با اورژانس تماس بگیرید.

 

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…