نقش بانک‎‎ ها در گرانی مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نقش بانک‎‎ها در گرانی مسکن را بیشتر کارشناسان بازار مسکن موثر می‎دانند.

مسکن کالایی گران است. آمار ها نشان می‎دهد که ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری کلان کشور در این بخش انجام می‎شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بانک‎ها عامل اصلی گران شدن مسکن، شناخته می‎شوند . بعضی از بانک ها  بدون پرداخت مالیات، سراغ ساخت‎و‎ساز و خرید مسکن رفته‎اند. از آن جا که مالیات بر عایدی سرمایه، مهم‌ترین ابزار برای کنترل سرمایه‌ای بودن بازار مسکن است، بانک ها بدون پرداخت مالیات، ملک خرید و فروش می‌کنند و همین موضوع یکی از عوامل گرانی مسکن شده است.

ابزارهای مالیاتی می‌تواند از سرمایه‌ای بودن بخش مسکن کم کرده و با انتظارات تورمی در این بخش تا حدودی مقابله کند. در کانادا ۸ درصد ثروتمندان ۸۰ درصد مالیات را می دهند اما در کشور ما ۱۰ درصد دهک بالای جامعه ۳ درصد مالیات را می‎پردازند و علت آن این است که در کشور ما مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد.

نقش بانک‎ها در گرانی مسکن

مصطفی قلی خسروی،  رئیس اتحادیه املاک استان تهران معتقد است: دولت به جای گرفتن مالیات از خانه‎های خالی، باید راهکار ی را

 برگزیند تا به بهبود وضعیت بازار مسکن منجر شود.

وی با توجه به آمار قراردادهای اجاره در ۶ ماهه اول امسال، به کاهش ۱۲ درصدی میزان اجاره‎نشینی در کشور و کاهش ۱۴ درصدی در تهران اشاره کرد و از دولت خواست که رسیدگی به وضعیت بانک‎ها را در دستورکار خود قرار دهد. مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه  کارشکنی برخی بانک‎ها به التهابات ارزی دامن زده و از بازگشت آرامش به بازار  ارز جلوگیری کرده است، تصریح کرد: بانک مرکزی و دولت با وجود در اختیار داشتن راهکارهای متعدد برای کنترل بازار ارز، اقدامی جدی و موثر برای کنترل بازار انجام نمی‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…