سفری به بایا، شهر زیر آب در ایتالیا

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرهای غرق شده بسیاری در گوشه و کنار جهان کشف شده‌اند که هم از بعد باستان شناسی و هم از منظر دنیای گردشگری جذاب و مورد توجه بوده و هستند.
پارک‌ باستان شناسی

مقصد گردشگری امروز ما خرابه‌های بازمانده از شهری باستانی به نام شهر بایا است که در اعماق دریا پنهان شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

بایا کجاست؟

«بایا» شهر آب معدنی و اقامتگاه‌های ساحلی بوده که در دوران شکوه روم باستان در شمال غربی خطوط ساحلی «خلیج ناپل» قرار داشته است. این شهر به ویژه در اواخر «جمهوری روم» و نخستین سال‌های آغاز دوران امپراتوری روم باستان بر شهرهای معروف دیگر آن دوران همچون پمپئی، هرکولانیوم و کاپری ارجحیت داشته و از نظر ثروت و شهرت گوی سبقت را از آنان ربوده بود.
البته این شهر جدای از این معروفیت، به خاطر اشاعه‌ فساد و افکار انحرافی نیز به نوعی بدنام بوده است. اما داستان این شهر همچنان پر زرق و برق ادامه پیدا نکرده و بخش اعظم آن در طول دوران رنسانس و به واسطه‌ فعالیت‌های آتشفشانی محلی، رفته رفته به زیر آب فرو رفته است.
شهر مدفون در زیر آب

داستان این شهر مدفون در زیر آب چیست؟

بایا برای قرن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. در واقع این شهر را باید به نوعی بازآفرینی ثروت و قدرت دانست که به ویژه در میان افراد متشخص و سرشناس روم باستان بسیار مورد توجه بود. این شهر بر روی دهانه‌های آتشفشانی طبیعی ساخته شده و بخاطر داشتن چشمه‌های آب معدنی شفا بخش، شهرت خوبی پیدا کرده بود.

در دوران رونق این شهر بسیاری از شخصیت‌های مهم و شناخته شده‌ آن دوران، بصورت مرتب از شهر بایا بازدید می‌کردند و حتی تعدادی از آن‌ها برای اقامت خود ویلاهای شخصی نیز تدارک دیده بودند.

نام این شهر به چه معناست؟

به نظر می‌رسد نام شهر بایا برگرفته از نام «بایوس» است که در ادیسه، اثر حماسی و به یادماندنی هومر، شاعر و داستان‌سرای یونانی از او به عنوان سکان‌دار کشتی «ادسیوس» نام برده شده است. ظاهرا بایوس در جایی در همان نزدیکی به خاک سپرده شده است.
لاس وگاس روم

سرنوشت شهر بایا

در اوایل سال ۱۵۰۰، شهر مجلل دیروز به خرابه تبدیل شده بود و این خرابه‌ها نیز تقریبا متروکه بودند. شهر بایا روی دهانه‌های طبیعی آتشفشان واقع شده بود و در نتیجه آن، آب گرم از درون آن‌ها به سطح شهر راه پیدا می‌کرد که در نهایت باعث شد بخش زیادی از بایا به زیر آب فرو رود. در واقع کل این منطقه به دلیل خالی شدن لایه‌های زیرین اتاق‌های ماگما که در طول قرن شانزدهم رخ داد، بیش از ۶ متر فروکش کرد. سطح آب نیز آرام آرام بالا آمد و در نهایت بخش قابل توجهی از آثار برجای مانده از این شهر باستانی به زیر آب فرو رفت.
ایتالیا

بازدید از شهر غرق شده بایا

امروزه بقایای جالب توجه و تماشایی شهر بایا از جمله معدود پارک‌های باستان شناسی زیر آبی است که بازدید کنندگان را به سفری به درازای تاریخ می‌برد. گردشگران می‌توانند از میان قایق‌هایی با دریچه‌های شیشه‌ای به تماشای آن بنشینند. از سوی دیگر غواصی نیز از جمله راه‌های دیگر برای حضور در این ناحیه است که به مردم اجازه می‌دهد مستقیما از میان شهر عبور کنند.
در نهایت شاید از آن شهر پرآوازه‌ دوران باستان چیز چندانی باقی نمانده باشد، اما خرابه‌های غرق شده آن هنوز هم شگفتی ساز هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مطلب دیوانه‌خانه‌ای برای اقامت گردشگران! را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۲۵ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      کاربر گرامی و فرهیخته مجله دلتا، از اینکه با ما همراهید سپاس گزاریم و برایتان یک دنیا شادی و سلامتی را از خدای مهربان آرزو می کنیم.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۱۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…